Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Med 3.273 udstillere fra 98 forskellige lande kunne Biofach i Nürnberg den 13.-16 februar 2019 åbne op for verdens største økologimesse. (Foto: Stig F. Nielsen)

Verdens største økologimesse

På Biofach i Nürnberg kan man se hvilke trends og innovationer, der rører sig indenfor økologiske fødevarer – lige bortset fra frisk frugt og grønt.

Biofach i Nürnberg kunne i år fejre 30 års jubilæum med en række rekorder. Ikke mindre end 3.273 udstillere fra 98 forskellige lande præsenterer nyheder og innovationer for ikke mindre end 51.500 gæster fra 143 lande.

For at få plads til alle måtte der yderligere to haller i brug i år, så messen dækkede i alt 10 haller.


Grand Cru olivenolie fra BioOrto, et eksempel på premiumprodukter. Foto: Stig F. Nielsen.


Trends, nyheder og netværk

Biofach er stedet, hvor man som indkøber, producent, produktudvikler, blogger, branchekyndig og lignende tager hen for at se efter nye trends, nyheder og innovationer indenfor økologien samt skabe nye netværk og ikke mindst pleje sine netværk.

Årets trends ifølge Biofach var vegetariske og veganske produkter, proteinprodukter, convenience og zero-waste produkter. Som førstegangsbesøgende på Biofach er det svært at vurdere, hvor meget sortimentet og trendene har ændret sig.


Energidrik fra Freshfläsch i form af blanding med grapefrugtjuice og koldpresset kaffe med højt indhold af koffein og tilsat kuldioxid. Foto: Stig F. Nielsen.



High-end produkter

En af de ting, som jeg faldt over, var, at drikkevarer af enhver slags er meget stort. Derudover var der meget olivenolie, chokolade, snacks, energidrikke, proteinpulver, superfoods samt honning.

Der er mange high-end og premium produkter og mange produkter ’fri for’, det være sig gluten, sukker, soya, palmeolie, laktose, GMO med videre.

Slogans og anprisninger er også meget anvendt på skilte og emballager så som ’Taste of nature’, ’Superfoods’, ’Holistisk’, ‘A wonder of nature’, ’Raw’, ’No Plastic’, ’100 % Natural’ m.fl.


Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen klippede snoren og åbnede dermed den danske fællesstand på Biofach onsdag den 13. februar. Foto: Louise Kaad-Hansen, Økologisk Landsforening.


Den danske stand

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) klippede på åbningsdagen onsdag den 13. februar snoren til den danske fællesstand, som også kunne fejre 30 års jubilæum. Fællesstanden var igen arrangeret af Bio aus Dänemark og Økologisk Landsforening.

32 virksomheder var med på standen med Friland, Thise og Danæg som de store og med en lang række mindre virksomheder, hvoraf flere præsenterede vidt forskellige typer drikkevarer: Juice, øl, smoothies og shots, energidrikke med koffein, gin, whisky, vodka og sparkling tea.


Gojibær blev præsenteret i flere udgaver, her som buske fra Bioland Gärtnerei Umbach. Foto: Stig F. Nielsen.


Superfoods

Et af de bær, som gik igen i flere sammenhænge, var gojibær. De sås som planter fra Bioland Gärtnerei Umbach, der solgte sorten Turgidus, og som ingrediens i småkager. Himalyo® havde goji med som juice, tørrede frugter samt en olie presset af frøene.

Uhtco havde en lang række produkter baseret på frugt, bær og korn fra Peru, blandt andet et sortiment af produkter produceret ud fra maca (Lepidium meyenii), som er en rod også kaldet peruviansk ginseng

Gurkemeje bliver af Panela markedsført under navnet Golden Yooga og kan anvendes som pulver i mælk (Golden Milk), i en spread, i chokoladebarer og pastiller.


Proteinpulvere til forskellige målgrupper var stort, her et eksempel på et proteintilskud til morgenmåltidet til børn fra Bio Planete. Foto: Stig F. Nielsen.



Protein


Proteinpulver til ethvert formål lige fra til babyer til elitesportsudøvere: Til morgenmaden og til mellemmåltidet. Produkterne er baseret på f.eks. soya, ærter, ris, sødlupin, hamp, græskarkerner, mandelsesam, valnødder mv. og indeholder op til 80 procent planteprotein.

Mange produkter f.eks. snackbarer og smørepålæg bliver markedsført som proteinrige, så der er stort fokus på plantebaseret protein.


Udvalget af chips er enormt, her en usædvanlig blanding af rodfrugter og appelsiner fra Go Pure, som har flere frugt og grøntblandinger. Foto: Stig F. Nielsen.


Chips, kager og morgenmadsprodukter

Udvalget af chips, småkager og morgenmadsprodukter er uendeligt. Indenfor chips var der en række produkter baseret på quinoa, linser, bønner og ærter. Blanding af grønsager og frugt er også en mulighed.

Småkager udgør også en stor kategori, hvor der findes et glutenfrit udvalg produceret ud fra f.eks. havre, spelt og rug og selvfølgelig uden brug af farve- og smagsstoffer samt konserveringsmidler.

Tørret frugt, bær og grønsager findes i et utal af varianter lige fra fintmalede produkter i form af mel til store skiver udskåret på forskellige måder som f.eks. chips.


Veganerprodukter fra Vegafit, som har erstattet æggeproteiner med kartoffelproteiner. Foto: Stig F. Nielsen.



Convenience


Når man taler om convenience i Danmark, er der mange, som forbinder det med f.eks. vaskede og spiseklare salater og klargjorte revne eller udskårne grønsager med videre. På Biofach er friske produkter inklusive frugt og grønt stort set ikke eksisterende, så her er convenience færdige produkter, som nemt kan tilberedes ved at tilsætte væske, eller som eventuelt bare skal varmes op.

Brandet Little lunch har et bredt udvalg af supper og andre småretter på glas, som man hurtigt kan varme op til et lille måltid for en midt på dagen.

Et andet eksempel er DnaBio, som har et stort udvalg af bægre lige til at tage med sig indeholdende f.eks. quinoa, frugt, grønsager mv. til det lille mellemmåltid. Tilberedning foregår ved at tilsætte kogende vand eller opvarme dem i mikrobølgeovnen.

Andre produkter skal røres op med vand og bliver så til en fars, som man kan lave burgere af. Alternativt kan købe en lang række færdige tofuprodukter eller burgere og lignende baseret på grønsager – typisk som veganprodukter.


Der var løbende stor søgning på den danske fællesstand, her er det Frankly Juice som præsenterer et udvalg af deres koldpressede økologiske juice. Foto: Stig F. Nielsen.


Nordisk Brænderi præsenterede en nyudviklet serie af økologisk vodka med smag baseret på pastinakker, rødbeder, gulerødder og rabarber. Foto: Stig F. Nielsen.


Drikkevarer


Drikkevarekategorien er som nævnt enorm og utrolig mangfoldig: Fra rene frugt- og grøntsafter over smoothies og shots til alle mulige og umulige blandinger. Blandt de rene safter er der et stort udvalg af Demeter-produkter.

Energidrikke fylder en del, og en af nyhederne var en serie baseret på juice og koldpresset kaffe med højt indhold af koffein og tilsat kuldioxid. En anden serie under brandet Kaffeetschi er koldbrygget kaffe tilsat ris-kokosmælk eller ris-mandelmælk.


Birkesaft - her fra Retter - kunne findes i flere varianter også i udgaver med fx myntesmag. Foto: Stig F. Nielsen.



Stort udvalg af te

Udvalget af te er enormt lige fra de store kendte brands til små virksomheder. Det drejer sig om sort, grøn og hvid te samt blandinger baseret på krydderurter, urter, frugt og grønt i en endeløs række af produkter med fantasifulde navne: Feel new, Stomach Erase, Immune Support, Men’s Tea m.fl.

En nyhed fra YogiTea var færdiglavede teer på én liters kartoner i fire smagsvarianter. En anden nyhed var en serie på fire teer ’Für die Sinne’. Via fire store tragte kunne man dufte til de fire varianter og måske fornemme virkningen på sindet?

Fermenterede drikke er også en del af kategorien med Captain Kombucha som et eksempel med seks forskellige smagsvarianter på deres fermenterede te.

Alternativer til mælk og is baseret på mælk breder sig, og sortimentet er efterhånden bredt. Alternativerne kan være baseret på soya, havre, mandler, kokos, quinoa, cashewnødder m.fl.


Bæredygtigt net til frugt og grønt baseret på cellulose. Foto: Stig F. Nielsen.



Bæredygtige emballager

Emballagefirmaer præsenterede et bredt udvalg af emballager baseret på palmeblade, bambus/sukkerrør og biokunststoffet PLA (polylacticacid).

Nogle produkter kan nedbrydes i jorden/på komposten, mens andre kræver en mere industriel behandling, før de nedbrydes/komposteres.

Udviklingen går hurtigt, og nogle af de bionedbrydelige emballager minder umiddelbart om almindelige metalfolieposer – både af udseende og med samme egenskaber – som dem, der f.eks. bliver brugt til kaffe eller chips mv.


Biofach Novelty Stand indeholdt ikke mindre end 541 nyheder fordelt i syv kategorier. Foto: NürnbergMesse.



541 nyheder til vurdering


Et hjørne i den ene hal er afsat plads til præsentation af nyheder: Biofach Novelty Stand. Produkterne er inddelt i syv kategorier: Friske produkter, frostprodukter, tørvarer (koge og bage), tørvarer (snacks og søde produkter), øvrige tørvarer, drikkevarer og nonfood.

Det er gæsterne på Biofach, som bestemmer, hvilke produkter, som vinder priserne som Best New Product Award indenfor de syv kategorier. Og der var nok at gå i gang med: Der var ikke mindre end 541 forskellige produkter.

I kategorien friske produkter vandt Käserebellen GmbH med deres ’Organic Pumpkin Rebel’, en fast efterårsost med ristede græskarkerner.

I kategorien drikkevarer vandt Nutracevit med Biohaskap®, en juice lavet af blåfrugtet gedeblad også kaldet haskap.


Fakta

Biofach 2020 løber af stablen den 12.-15. februar 2020.


Læs mere og se flere billeder fra Biofach 2019 i Gartner Tidende nr. 4, der udkommer den 21. marts.