Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
En stor dansk befolkningsundersøgelse viser, at 500 mg flavonoider dagligt kan reducere risikoen for at dø af kræft og hjertekar-sygdom betragteligt. Flavonoider findes i bl.a. frugt, grønt, nødder, te og chokolade. (Foto: Colourbox)

Ingredienser til et liv med mindre kræftrisiko

Fødevarer, som indeholder flavonoider, kan mindske risikoen for at dø af kræft og hjertekar-sygdom. Det bekræfter en ny, meget stor befolkningsundersøgelse.

Frugt og grønsager er rige på de såkaldte flavonoider, der kan mindske risikoen for at dø af kræft og hjertekar-sygdom med op til 30 procent.

Det viser international forskning fra Edith Cowan University i Australien, som i august 2019 blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications. Kræftens Bekæmpelse og en række danske hospitaler har medvirket til undersøgelsen


500 mg om dagen

Hvis man dagligt får 500 milligram flavonoid, mindsker man risikoen for at dø af hjertekar-sygdomme eller kræft med op til 30 procent, skriver Science Daily om resultaterne af den nye internationale undersøgelse.

De 500 mg flavonoid kan opnås ved i løbet af en dag f.eks. at spise et æble, en appelsin, 100 gram blåbær og 100 gram broccoli og drikke en kop te. Flavonoider findes også i nødder, te, chokolade og rødvin.


Stor befolkningsundersøgelse

Det er ikke første gang, at flavonoiders positive effekt på kræft og hjertekar-sygdomme er vist. Men med det nye studie er det første gang, at effekten er vist i en stor befolkningsundersøgelse. Data kommer fra 56.048 danskere, som Kræftens Bekæmpelse og flere danske hospitaler har fulgt gennem 23 år.

- Resultaterne understreger endnu engang, at det gavner sundheden at følge kostanbefalingerne og spise blandt andet frugt og grønt dagligt, siger professor Anne Tjønneland, på foreningens nyhedsside. Hun er forskningsleder i Kræftens Bekæmpelse og har deltaget i den nye forskning.


Sundt for alle


I undersøgelsen så man positiv effekt af flavonoider hos alle deltagerne og med stigende effekt op til de 500 mg flavonoider.

Der var imidlertid særligt to grupper af deltagere, som skilte sig ud:

De mennesker, som enten røg, eller som dagligt drak over to genstande alkohol, havde nemlig særligt gavn af en flavonoid-rig kost. Det understreges dog også, at skadelige effekter af eksempelvis rygning ikke kan opvejes af nok så store mængder flavonoider.


Kosttilskud har ikke samme effekt

For nogle kan det måske være fristende at ty til kosttilskud for at være sikre på at være dækket ind med mængden af flavonoider. Men det kan ikke anbefales, siger Anne Tjønneland.

- Flavonoider er fra naturens hånd over 4.000 forskellige stoffer, og den variation får man ikke i en pille. Desuden er der ingen undersøgelser, der viser, at kosttilskud med flavonoider giver den gavnlige effekt, man får via flavonoider i kosten, siger hun.

Derimod anbefaler Anne Tjønneland, at man vælger forskellige fødevarer, så man får så mange forskellige former for flavonoider som muligt.

Og indenfor frugt og grønt kan man med fordel vælge de farverige varianter, fordi mange af de stoffer, der giver frugt og grønt deres farver, netop er flavonoider.


Fakta

  • Befolkningsundersøgelsen og forskningsresultaterne er et samarbejde mellem forskere fra Edith Cowan University, Herlev og Gentofte Universitetshospital, Aarhus Universitet og Kræftens Bekæmpelse, Aalborg Universitetshospital, the University of Western Australia og Internationale Agentur for Kræftforskning.
  • Flavonoider er en gruppe kemiske stoffer, som findes naturligt i frugter, grønsager, te, vin, nødder, frø og rødder.
  • Flavonoider har vist sig at være antiinflammatoriske og forbedre blodkarfunktionen, hvilket kan forklare, hvorfor de er forbundet med en lavere risiko for død af hjertesygdomme og kræft.