Deltagerne i Dansk Gartneri Fyns generalforsamling blev også inviteret på sightseeing i Gasa Groups nye domicil på Logistikvej i Odense, hvor to grupper af spørgelystne nuværende og tidligere gartnere med hver sin guide kunne se nærmere på de nye, effektive forhold. (Foto: Lotte Bjarke)

Generalforsamling med sightseeing hos Gasa Group

GASA Groups nye domicil i Odense dannede rammen om årets velbesøgte generalforsamling i Dansk Gartneri Fyn.

Dansk Gartneri Fyn holdt generalforsamling den 25. februar 2019. Dagsordenen fulgte som altid kredsens vedtægter, men traditionen var brudt på et væsentligt punkt, idet generalforsamlingen ikke som vanligt blev afholdt på Hvidkærvej.

Kredsbestyrelsen havde nemlig allieret sig med Gasa Group, der lagde lokaler til både generalforsamling, faglige indlæg og efterfølgende spisning, og desuden bød på en spændende guidet rundtur det nye domicil.

Gasa Groups store logistikhal måler 231 x 48 meter og er dimensioneret til at håndtere i hvert fald 2.500 containere om dagen. Foto: Lotte Bjarke.

2.500 containere om dagen er optimalt

Gasa Group flyttede ind i sine nye faciliteter i november-december 2018 – altså mindre end et år efter, at det første spadestik til det store byggeri blev taget.

Der var fuld gang i den store hal på 231 x 48 meter fra dag ét, hvor de første 900 containere blev ekspederet, uden at det havde været nødvendigt at lukke ned for aktiviteterne så meget som én dag.

Nu står højsæsonen for døren, og alle venter i sagens natur spændte på, om hallen lever op til forventningerne.

Målet var at projektere og bygge en effektiv hal, der ikke er alt for stor, men forhåbentlig stor nok også i højsæson takket være den indbyggede fleksibilitet, der betyder, at hallen kan dimensioneres efter behov ved et harmonikaprincip.

- Det har været en sund øvelse. Som logistikmand er det svært at få plads nok, men det har også været vigtigt at se på, hvad de næste ekstra kvadratmeter vil koste og holde det op mod behovet, fortalte Niels Peter Bach, der er logistikchef for Gasa Group.

Niels Peter Bach understregede, at håndtering af 2.400-2.600 containere om dagen er den forventede optimale belastning af hallen.

Logistikchef Niels Peter Bach viste den ene af de to grupper rundt og forklarede, hvordan alle processer er blevet gentænkt i forbindelse med dimensionering og indretning af Gasa Groups nye højeffektive faciliteter. Foto: Lotte Bjarke.

Alle processer gentænkt

Gasa Group har været igennem en del rationaliseringsøvelser i forbindelse med flytningen, hvor alle processer er blevet gentænkt, og alt overflødigt skåret væk. Således også på det nye lager, hvor et lagerareal på 8.000 m2 på Lavsenvænget i dag rummes på 1.700 m2 højlager uden rod i krogene.

Rundvisningen sluttede i salgsafdelingen, hvor alle salgsfunktioner er samlet i et minimalistisk indrettet kontormiljø, hvor alle skriveborde skal være ryddet, før man går hjem for at effektivisere rengøringsarbejdet. Selv billederne af familien skal ned i skuffen.

Konsulent Anne Fabricius, Dansk Gartneri, gav en status på situationen omkring den ’Vejledning om spildevand og planteaffald fra gartnerier’, der er på vej. Foto: Lotte Bjarke.

Trips og spildevand på programmet

Den form for orden lader sig desværre ikke praktisere ude i gartnerierne, i hvert fald ikke når det gælder oprydningen i tripsbestanden. Konsulent Inge Ulsted Sørensen, HortiAdvice, holdt et spændende indlæg om trips – de første dukkede op allerede i uge otte i år.

Inge Ulsted Sørensen understregede, at der ikke er én effektiv vej til bekæmpelse. Tripsbekæmpelse anno 2019 forudsætter en kombination af en stribe forskellige tiltag og et nøje kendskab til sit gartneri, sine klimaforhold og sin kultur.

Konsulent Anne Fabricius, Dansk Gartneri, indviede de fremmødte i de pågående aktiviteter for at få ’Vejledning om spildevand og planteaffald fra gartnerier’ udfærdiget. Foreløbig skal et udkast i høring, men som det fremgik af indlægget, er der endnu et utal af uafklarede spørgsmål, der skal findes entydige svar på.

Formand for Dansk Gartneri Fyn, Jan Knudsen, orienterede i bestyrelsens beretning om året, der gik, og deltog i ovationerne efter genvalg af bestyrelsesmedlemmerne Poul Riber og Mads Olsen. Foto: Lotte Bjarke.

Flyt en Handelsplads til Sverige

Selve generalforsamlingen var hurtigt klaret. Kredsens formand Jan Knudsen fortalte om året, der gik og de erhvervspolitiske aktiviteter, der har været og er i gang: Regler for produktion af medicinsk cannabis, føromtalte spildevand, tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte samt forenkling af organisationsstrukturen i branchen for blot at nævne nogle.

- 2018 var overordnet set et ok år, dog med store forskydninger. Eksporten udgør stadig en stor del af omsætningen med Sverige og Tyskland som de største aftagere. Man kan undre sig over, at Sverige er så godt med, med den ringe markedsføringsindsats der er dér, sagde Jan Knudsen.

- Jeg har et konkret forslag til Flora Dania. Flyt en af Handelspladserne til Sverige, for eksempel til Elmia. Jeg synes ikke, vi kan være bekendt, at vi ikke er mere synlige i Sverige, tilføjede Jan Knudsen.

Jan Knudsen opfordrede også gartnerne til at bakke op om Odense Blomsterfestival med masser af planter og også gerne sponsorater.

Genvalg

Der var genvalg til Poul Riber og Mads Olsen til kredsbestyrelsen og til Jeppe Aavang Jensen som suppleant. Jan Knudsen og Vagn Jørgensen er de to øvrige bestyrelsesmedlemmer for Dansk Gartneri Fyn.