Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Udover de to politikere deltog også repræsentanter fra JU Århus og skolens bestyrelse, da erhvervsuddannelsernes fremtid var til debat på JU Århus. Fra venstre: Bestyrelsesmedlem Thomas Møller fra 3F, underviser Thomas E. Jørgensen, Leif Lahn (S), uddannelsesleder Poul Arne Jansen, beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), direktør Peter L. Moesgaard og bestyrelsesformand Jens Ravn. (Foto: Jordbrugets UddannelsesCenter Århus.)

Erhvervsuddannelsernes fremtid til debat

Den 18. februar besøgte Troels Lund Poulsen (V) og Leif Lahn Jensen (S) JU Århus for at debattere efterspørgslen på faglært arbejdskraft.

De hårde tal fortæller, at der i 2025 kommer til at mangle 72.000 erhvervsuddannede i at kunne opfylde arbejdsmarkedets behov. Og mere end hver tredje virksomhed i agroindustrien melder allerede nu om mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Det var baggrunden for, at beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og beskæftigelsesordfører Leif Lahn Jensen (S) mandag den 18. februar 2019 aflagde besøg på Jordbrugets UddannelsesCenter Århus i Beder for dels at debattere efterspørgslen på faglært arbejdskraft, dels at opleve, hvad der skal til for at drive en erhvervsskole.


For få vælger erhvervsuddannelser

Den seneste tid har erhvervsuddannelserne fået stor bevågenhed, da alt for få vælger en erhvervsuddannelse i forhold til det reelle behov, som samfundet har.

De to folketingspolitikere ligger politisk langt fra hinanden, men de er i høj grad enige om, at det vil være samfundsgavnligt at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse. Spørgsmålet er hvordan, som Leif Lahn formulerer det, for det er tilsyneladende svært at knække koden.

- Det er nok tidligere, vi skal sætte ind i folkeskolen – allerede fra 5.-6. klasse, foreslog Troels Lund Poulsen.


Hul igennem til folkeskoleelever


Det er direktør Peter L. Moesgaard, JU Århus, helt enig i, og han præsenterede de to politikere for Naturskolen, som er et af skolens initiativer til netop at få hul igennem til folkeskoleelever
på et tidligt stadie.

Naturskolen tilbyder kortere undervisningsforløb som for eksempel skovmatematik eller gårdens dyr, hvor både dyretik, malkning eller måske endda en overnatning sammen med køerne i stalden står på skoleskemaet.


Rammerne har betydning


JU Århus har tre lokationer for skolens grønne uddannelsesretninger. Mandagens politikerbesøg var i Beder, hvor skolens anlægsgartnere, gartnere og skov- og naturteknikere har deres daglige gang.

Direktør for JU Århus, Peter L. Moesgaard viste rundt på skolens praktiske faciliteter, så gæsterne ved selvsyn kunne få en idé om, hvad det kræver at holde skolen kørende.

De var begge imponerede over de fysiske rammer, og de udviste en god forståelse for rammernes betydning både som kulturformidling af de grønne erhverv, men i høj grad også for at kunne udvikle elevernes kompetencer inden for de forskellige fagområder.


Ufleksible regler for efteruddannelse

I den anden ende af skalaen kom snakken også ind på voksen- og efteruddannelser (VEU). Pt. er der nogle ufleksible regler, som gør det svært at efteruddanne sig i stille perioder, hvor mange i de grønne fag bliver vinterfyrede.

Uddannelse af ufaglærte skal også i højere grad i fokus, da der er nogle store ressourcer at hente ind til en branche, der i stigende grad har svært ved at rekruttere kompetente medarbejdere. Konklusionen var, at der er behov for et mere smidigt efteruddannelsessystem.

Trods det store politiske fokus på erhvervsuddannelserne er det endnu ikke lykkedes at vende kurven i den udstrækning, som er nødvendig. Der er brug for yderligere tiltag og politisk vilje til at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse, viste dagens debat.