Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Brug af anprisninger kan være en måde at fremme forbrugernes interesse for at spise flere grønsager. På broccoli kan en anprisning eventuelt lyde: ”Broccoli er naturligt rig på fibre og indeholder C-vitamin. God for dannelse af kollagen, der er godt for huden”. Eksemplet stammer fra rapporten ’Grøne anprisninger’. (Foto: Colourbox)

Anprisninger skal øge forbruget af grønt

Nyt projekt om anprisninger skal fremme danskernes interesse for grønsager.

Et nyt projekt har til formål at give den grønne kategori medvind ved at fremme forbrugernes interesse for at købe og spise flere grønsager.

Projektet hedder ’Grønne anprisninger’ og er udarbejdet i regi af Rådet for sund mad.


Vi spiser for lidt grønt


De fleste danskere lever ikke op til den officielle anbefaling om at spise 600 gram frugt og grønt dagligt. Særligt kniber det med at spise tilstrækkeligt med grønsager.

Det er baggrunden for, at Landbrug & Fødevarer i et samarbejde med Fødevarestyrelsen har gennemført et nyt målrettet projekt.

Det skal få producenterne, dagligvarehandlen og foodservicesektoren til i højere grad at bruge anprisninger i forbindelse med markedsføring af grønsager.


Flere grønsager i kurven

Ved at bruge anprisninger kan de ernærings- og sundhedsmæssige fordele, der er ved at spise forskellige grønsager, kommunikeres direkte til forbrugerne.

Det skulle gerne medvirke til at øge interessen for at købe flere grønsager, da de danske forbrugere netop gerne vil vide mere om de fødevarer, som de køber, og kende fødevarernes funktionelle værdi.


Hent hjælp i ny rapport

Der er regler for, hvad man må skrive, når man markedsfører en grønsag eller et grønsagsprodukt med, at produktet har særlige ernæringsmæssige egenskaber eller en gavnlig effekt på sundheden.

Reglerne findes i EU’s anprisningsforordning samt fødevareinformationsforordning.

I forbindelse med projektet ’Grønne anprisninger’ er der udarbejdet en rapport, som kortlægger, hvilke ernæringsanprisninger og sundhedsanprisninger, der specifikt må anvendes i forbindelse med mærkning og markedsføring af grønsager.

Rapporten beskriver desuden, hvornår de officielle kostråd, 6 om dagen-logoet, Nøglehullet samt enkelte anprisninger om produktion og oprindelse må anvendes.


Regler og retningslinjer

Rapporten kan bruges som et opslagsværk og fungere som en hjælp for producenterne, dagligvarehandlen og foodservicesektoren til at få et overblik over, hvilke anprisninger det er tilladt at anvende.

Det gælder både direkte på emballagen og i kommunikationen om grønsager generelt, uden at de gældende regler på området overtrædes.

De specifikke regler og retningslinjer for anprisninger er samlet på hjemmesiden www.goderaavarer.dk, hvor rapporten ”Grønne anprisninger” også kan downloades.