Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Familierne lytter intenst til præsentationen af grønsagsretterne i Madværkstedet på Roskilde Dyrskue. (Foto: Trine Krebs)

Markedsføring af dansk frugt og grønt

Gæsterne på Roskilde Dyrskue smagte danske avleres frugt og grønt … og kunne lide dem.

Gartneriet Sandet, Gartneri Hedegården, Glade Grøntsager, Gartneriet Regnemark og Legro repræsenterede dansk grønsagsavl på Roskilde Dyrskue i dagene den 8.-10. juni.

De fem gartnerier var yderst rundhåndede og langede rigtig mange væksthusvarer over disken. Købs- og samtaletrangen fra gæsterne var til at få øje på, selv under de hede forhold i den varme danske forsommer.

- Der var rigtig mange gæster på skuet. De spurgte om alt fra biologi, planter, sprøjtning til bekæmpelse og beskæring. Vi har meget nemt ved at komme i kontakt med gæsterne via de flotte varer og de udstillede planter – og vi solgte mange varer.

- Det var rigtigt hårdt arbejde for os avlere, og jeg håber flere fremover vil bakke op om arbejdet med at formidle de danske grønsager og hjælpe med at komme ud til de rigtige målgrupper, siger Kurt Christiansen, Sandet Gartneri.

Varer fra danske avlere var smukt sat op, så gæsterne selv kunne fylde poserne uden at være i tvivl om oprindelseslandet.
Varer fra danske avlere var smukt sat op, så gæsterne selv kunne fylde poserne uden at være i tvivl om oprindelseslandet. Foto: Nikoline Gundtoft Lund.



Madværkstedet – tiltrækker børn

I det tilhørende Madværksted, hvor dyrskuets gæster kunne være med til at lave mad med sæsonens danske grønsager, var den hyppigst hørte sætning:
”Ej jeg troede ikke, at jeg kunne lide”… hvorefter selvsamme person spiste med stort velbehag, oftest tomat, aubergine eller koriander. En fornøjelse at se.

- I Madværkstedet underviste elever fra Ernæringsassistent uddannelsen sammen med projektleder Nicoline Lund Gundtoft, Frugtformidlingen, og grøntformidlere.
Mange kom med deres børn til Sæson-værkstedet, og ifølge Nicoline Lund Gundtoft var de glade for at få et boost til det enkle grønsagskøkken.

Gartnernes stand, pakket ind i Sæson, danske flag og masser af varer på Roskilde Dyrskue i juni 2018.
Gartnernes stand, pakket ind i Sæson, danske flag og masser af varer på Roskilde Dyrskue i juni 2018. Foto: Nicoline Gundtoft Lund.


Næste arrangementer for avlere


Kommende events:

  • Copenhagen Cooking, Israels Plads den 26. august.
  • Food Festival, Aarhus den 7.-9. september.
  • På alle events er markedsføringen af dansk frugt og grønt støttet af Produktionsafgiftsfonden for frugt- og gartneriprodukter.

Alle avlere kan stadig nå at være med – henvendelse sker til Trine Krebs, trine@frugtformidlingen.dk, mobil 26 71 32 54.