Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Juryen for Frugt- og grøntprisen 2018 har i juni måned været på uanmeldt besøg i seks nominerede butikkers frugt- og grøntafdelinger. Her ses halvdelen af juryen på besøg i Bilka Skalborg. Fra venstre Lærke Kirstine Lund, L&F, Finn Christiansen, Dagrofa, Anders René Jensen, Rema 1000 og Thomas Møller-Larsen, Coop Danmark, der alle får en rundvisning af afdelingsleder Ebbe Stamer Larsen, t.v., og teamkoordinator Stefan Jensen. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Det skal være nemt for kunderne

Juryen for Frugt- og grøntprisen 2018 har i juni været på udkig efter de bedste frugt- og grøntbutikker.

I frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg arbejder afdelingsleder Ebbe Stamer Larsen ud fra devisen, at det skal være så ”nemt for kunderne som muligt”.

Det betyder, at det skal være nemt og hurtigt for kunderne at vælge, hvad de vil puttet i indkøbsvognen. Derfor er varerne er samlet i grupper – f.eks. ligger alle løg samlet både store, små, salatløg, bananløg, hvidløg, økologiske, konventionelle. Sæsonvarer ligger som de første, når kunderne træder ind i afdelingen.

Det fortalte Ebbe Stamer Larsen juryen for Frugt- og grøntprisen, da de var på besøg midt i juni. deres opgave var at vurdere en række parametre, der tæller i det samlede regnskab for, hvem der løber med prisen, når den uddeles på Fødevaredagen den 9. oktober.

Frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg blev sidste forår ombygget og flyttet til en anden del af butikken. Det har øget omsætningen med 19 procent. Afdelingen er nu meget overskuelig uden høje elementer, så kunderne nemt kan danne sig et overblik.
Frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg blev sidste forår ombygget og flyttet til en anden del af butikken. Det har øget omsætningen med 19 procent. Afdelingen er nu meget overskuelig uden høje elementer, så kunderne nemt kan danne sig et overblik. Foto: Annemarie Bisgaard.

Lokale, morgenplukkede jordbær fra Føltved har den bedste placering i frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg. ”Føltved er et godt navn her i området, og bærrene sælger rigtig godt, nogle dage er det den største vare (i kroner) i hele huset”, fortalte afdelingsleder Ebbe Stamer Larsen. Det er Føltved selv, der leverer det præsentable inventar til jordbærrene.
Lokale, morgenplukkede jordbær fra Føltved har den bedste placering i frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg. ”Føltved er et godt navn her i området, og bærrene sælger rigtig godt, nogle dage er det den største vare (i kroner) i hele huset”, fortalte afdelingsleder Ebbe Stamer Larsen. Det er Føltved selv, der leverer det præsentable inventar til jordbærrene. Foto: Annemarie Bisgaard.



Lokale varer

Ebbe Stamer Larsen vil gerne give kunderne et signal om, at afdelingen sælger lokale varer. Derfor placerer han i sommermånederne blandt andet jordbær fra nordjyske Føltved på en stor stand allerførst i butikken, så alle kunder passerer forbi.

- De fleste vil gerne betale for lokale jordbær, og derfor har vi placeret dem således, at man ikke kan undgå at lægge mærke til dem, fortæller Ebbe Stamer Larsen, der også har kartofler og som noget nyt grønne ærter i løs vægt fra Føltved.

Det nye vidunder i Bilka Skalborg er en ananasskrællemaskine, der på 20 sekunder kan skrælle og skære en ananas i skiver – et stort hit hos kunderne. Prisen er 25 kroner, samme pris som en hel ananas.
Det nye vidunder i Bilka Skalborg er en ananasskrællemaskine, der på 20 sekunder kan skrælle og skære en ananas i skiver – et stort hit hos kunderne. Prisen er 25 kroner, samme pris som en hel ananas. Foto: Annemarie Bisgaard.


Friskskåret ananas et kæmpehit


Sidste skud på stammen i frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg er en maskine, der på kun 20 sekunder kan skrælle en hel ananas. Man putter en hel ananas ind i maskine … og vupti, 20 sekunder efter tager men en plastdåse fyldt med ananasskiver ud.

- Maskinen er på ganske få dage blevet et kæmpehit. Især børnefamilier er vilde med den. Siden vi fik maskinen for seks dage siden, har vi solgt cirka 600 friskskårne ananas plus endnu flere hele ananas, fortæller sektionschef Kim Hougaard, der kalder maskinen for ’prikken over i’et’ i afdelingen

Et skilt midt i afdelingen fortæller, hvor mange varer, der er økologiske i dag. Det højeste antal afdelingen har været oppe på er 128.
Et skilt midt i afdelingen fortæller, hvor mange varer, der er økologiske i dag. Det højeste antal afdelingen har været oppe på er 128. Foto: Annemarie Bisgaard.


Økologi

Økologi betyder mere og mere i butikkerne, også i Bilka-kæden.

- Vi kan mærke, hvordan kunder efterspørger økologi. For at gøre det nemt at træffe et valg, har vi placeret alle varer af samme art sammen, f.eks. ligger alle tomater samlede, uanset farve, form, om de er danske, udenlandske, konventionelle eller økologiske. Så er det hurtigt at vælge, forklarer Stefan Jensen.

Frugt- og grøntafdelingen har i alt 320 varenumre eksklusive convenience-varerne, heraf er 90-100 varenumre som regel økologiske.

I frugt- og grøntafdelingens køledisk er det altid inspiration til et aftenmåltid, så det er hurtigt for kunden at købe ind til et helt måltid. Alle ingredienser er samlet på et sted, her til kylling med romainesalat, tomater og nødder. Inspirationen skiftes ud med en ny opskrift cirka hver 14. dag.
I frugt- og grøntafdelingens køledisk er det altid inspiration til et aftenmåltid, så det er hurtigt for kunden at købe ind til et helt måltid. Alle ingredienser er samlet på et sted, her til kylling med romainesalat, tomater og nødder. Inspirationen skiftes ud med en ny opskrift cirka hver 14. dag. Foto: Annemarie Bisgaard.


Det samlede måltid


Frugt- og grøntafdelingen i Bilka Skalborg tænker også i måltidsløsninger. De inspirerer forbrugerne ved at have alle råvarer til et måltid samlet i en køledisk, eller ved at placere peberfrugter sammen med osten, dild ved fisken og persille ved stegt flæsk.

- Også madspild er blevet et stort hit, som kunderne går efter. Alle madspildsvarer fra hele butikken, er samlet et centralt sted – dog ikke i frugt- og grøntafdelingen, hvor det vil forstyrre billedet af en ren afdeling, forklarer Stefan Jensen.

Varer, der ikke egner sig til at blive solgt som madspild, leveres til biogasanlæg.

Afdelingsleder Ebbe Stamer Larsen, t.v., og teamkoordinator Stefan Jensen drømmer om at vinde Frugt & grøntprisen 2018. De har i Ebbe Stamer Larsen fællesskab ansvaret for den veltrimmede frugt- og grøntafdeling i Bilka Skalborg sammen med 15 andre medarbejdere. Stefan Jensen har arbejdet med frugt og grønt i otte år, mens Ebbe Stamer Larsen er helt ny i jobbet og har en fortid som historiestuderende. Kort før afsluttende eksamen takkede han ja til et job som teamleder i Føtex, og for et par uger siden blev han forfremmet til afdelingsleder i Bilka.
Afdelingsleder Ebbe Stamer Larsen, t.v., og teamkoordinator Stefan Jensen drømmer om at vinde Frugt & grøntprisen 2018. De har i Ebbe Stamer Larsen fællesskab ansvaret for den veltrimmede frugt- og grøntafdeling i Bilka Skalborg sammen med 15 andre medarbejdere. Stefan Jensen har arbejdet med frugt og grønt i otte år, mens Ebbe Stamer Larsen er helt ny i jobbet og har en fortid som historiestuderende. Kort før afsluttende eksamen takkede han ja til et job som teamleder i Føtex, og for et par uger siden blev han forfremmet til afdelingsleder i Bilka. Foto: Annemarie Bisgaard.



Nominerede butikker


Seks butikker i to kategorier blev i maj måned nomineret til Frugt- og grøntprisen efter en præsentationsrunde på Landbrug & Fødevarers hovedsæde på Axelborg.

De to kategorier er: Bedste frugt- og grøntafdeling i discount og bedste frugt- og grøntafdeling i et supermarked. Efter de uanmeldte besøg er det op til juryerne at beslutte, hvem – i hver kategori –
der skal vinde Frugt- og grøntprisen 2018.

- I år er en række detailhuse med i juryen: Coop, Dagrofa, Dansk Supermarked, Lidl og Rema 1000. Juryen er delt op i to hold, så det er lidt sværere for butikkerne at skulle præstere to gange, fortæller chefkonsulent Lærke Kirstine Lund, L&F, der er ansvarlig for Frugt- og grøntprisen hos Landbrug & Fødevarer.

- Hver af de nominerede butikker får også uanmeldt besøg af en mystery-shopper, der har til opgave at undersøge ’kundeoplevelsen’. Mystery-shopperen optræder som almindelig kunde og skal bidrage til den del af bedømmelsen, der handler om ’Kunden i centrum’, siger chefkonsulenten.


De nominerede butikker i kategorien ’Discount’

  • Fakta, Hobro
  • Lidl, Vejle
  • Rema 1000, Marienlund, Odense


De nominerede i kategorien ’Supermarked/Hypermarked’

  • Bilka, Skalborg
  • Føtex, Helsingør
  • Kvickly, Holte



Fakta

  • Bag Frugt- og grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri, Produktionsafgiftsfonden for Frugt- og Gartneriprodukter og Foreningen PlanDanmark som partnere.
  • Sidste år vandt Lidl i Thisted i kategorien discount, og Føtex på Nørrebro vandt i kategorien supermarked.
  • Juryen i 2018 er:
    • Thomas Møller-Larsen, kategorigruppechef, Coop Danmark A/S.
    • Carsten Christensen, indkøbs- og kategorichef, Lidl Danmark.
    • Finn Christiansen, Koncept- og sortimentschef, Dagrofa.
    • Stephan Alexander Bruhn, Senior Director, Head of Fruit and Vegetables, Salling Group.
    • Lars Verner Christensen, salgs- og marketingdirektør, Gasa Nord Grønt.
    • Anders René Jensen, Indkøbs- og marketingdirektør, REMA1000.
    • Pernille Bech, seniorkonsulent, Sæson, Dansk Gartneri.
    • Lærke Kirstine Lund, Chefkonsulent, L&F.