Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Landbrug & Fødevarer har i en markedsanalyse kigget på de store strømninger i fødevareforbruget i Danmark, Europa og Nordamerika.

Årets megatrends

Sundhed, gennemsigtighed og bæredygtighed er vigtige megatrends i 2018.

Nogle af de vigtigste tendenser eller ’strømninger’, som definerer forbruget i 2018, vil være båret af etablerede megatrends som sundhed, gennemsigtighed, madengagement, bæredygtighed og genveje til god mad.

Disse megatrends går på tværs af forbrugskategorier og kan forklare mange af de fødevaretrends, der vil kunne drive vækst for fødevareklyngen i 2018.

Det skriver Landbrug & Fødevarer i en markedsanalyse, der er baseret på flere forskellige kilder og undersøgelser, blandt andet indsigter fra GfK Consumer Scan rapporter. Disse konkluderer på data indsamlet fra et panel på 3.000 repræsentativt udvalgte forbrugere.

Markedsanalysen er også baseret på kilder som Innova Market Insights, Euromonitor International og Mintel, der i deres trendrapporter holder øje med demografiske udviklinger, import og eksport samt produktlanceringer både globalt og i forskellige regioner.

Det ægte og det nære vil fortsat præge forbruget i 2018. Forbrugerne søger en tydelig og troværdig fortælling om fødevarernes rejse fra jord til bord. Det danske, lokale og egnsspecifikke kan her være med til at skabe tryghed.
Det ægte og det nære vil fortsat præge forbruget i 2018. Forbrugerne søger en tydelig og troværdig fortælling om fødevarernes rejse fra jord til bord. Det danske, lokale og egnsspecifikke kan her være med til at skabe tryghed. Foto: Colourbox.


Megatrends forbruget

Går vi et skridt tættere på markedsanalysen, kan man se, hvordan det påvirker vores måde at handle og spise på. Det er altså her, du kan blive klogere på, hvad der rør sig blandt dine kunder.

I markedsanalysen bliver der kigget på nedenstående trends, som vil præge fødevareforbruget i 2018, ikke kun i Danmark men også resten af Europa og Nordamerika:

  • Nysgerrighed og opbrud med vanetænkning.
  • Intet spild: Optimering, recirkulering og genbrug.
  • Forbrug med hjertet: Omsorg for natur, dyr og mennesker.
  • Autenticitet: Det ægte og nære.
  • Balance: En rundere sundhed.
  • Mad som medicin: Funktionel mad når nye højder.
  • Mere personlig, skræddersyet mad.

Trends kan have forskellige konsekvenser alt efter hvilken kategori, der er tale om. I markedsanalysen er der gået i dybden med en række fødevarekategorier, herunder også grønsager, frugt og bær.

Forbrugeren står ofte med det dilemma, om de skal vælge på den ene side den konventionelt producerede, men lokale, grønsag over for på den anden side den økologisk producerede, men udenlandske, grønsag.
Forbrugeren står ofte med det dilemma, om de skal vælge på den ene side den konventionelt producerede, men lokale, grønsag over for på den anden side den økologisk producerede, men udenlandske, grønsag. Foto: Annemarie Bisgaard.



Grønsager erstatter andre ingredienser


Grønsager har for alvor vind i sejlene og er den fødevarekategori med størst vækstpotentiale. 42 procent af forbrugerne svarer i analysen, at de gør sig umage for at spise grønsager, og grønsager anses af forbrugerne som både sundere og mere bæredygtige end andre typer fødevarer.

Det er bl.a. derfor, at grøntkategorien er begyndt at skubbe til andre kategorier og brede sig ind over ellers så fasttømrede territorier som f.eks. kød, pasta og ris. Der ses på tværs af lande et boom i produktlanceringer, hvor grønsager i alle afskygninger erstatter andre typer ingredienser, og dette vil kun fortsætte i 2018.

Det klassiske dilemma mellem på den ene side den konventionelt producerede, men lokale, grønsag over for på den anden side den økologisk producerede, men udenlandske, grønsag er også i 2018 noget, hvor den enkelte forbruger vil navigere efter egne overbevisninger og motiver.

Bær opleves som sunde superfoods, og trenden er, at frugt og bær fremover bliver en mere natulig kilde til sødme.
Bær opleves som sunde superfoods, og trenden er, at frugt og bær fremover bliver en mere natulig kilde til sødme. Foto: Colourbox.



Frugt og bær som sødemiddel

Frugt og bær kan på samme måde som grønsager levere på autenticitet og naturlighed, og især forskellige bær opleves som særligt sunde ’superfoods’.

I opgøret med det forarbejdede, hvide sukker, kombineret med en åbenhed og nysgerrighed over for nye ingredienser i madlavningen kan frugt og bær for forbrugeren være en mere intuitiv, forståelig, oprindelig og naturlig kilde til sødme.

Frugt og bær bliver dermed ’alibiet’ for nydelse og forkælelse. Der er derfor fortsat gode muligheder i produktudvikling, hvor naturlig frugt kan give sødmen i is, slik, kage, desserter og dressing, der gør det ’syndige’ mere tilladt.

Frugt og bær er dog samtidig udfordret af bæredygtighedsproblematikken, bl.a. fordi de er sårbare over for forkert håndtering og opbevaring. At se og mærke på varen er tit forbrugerens bedste måde at afgøre kvaliteten på, men det er samtidig noget, der har negativ indflydelse på frugtens holdbarhed. Meget frugt går derfor til spilde, og denne problematik vil også fylde i 2018.

Læs hele analysen her.