Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Den samlede pris for indkøb af 11 forskellige økologiske frugter og grønsager i januar var 126,20 kroner i den billigste butik og 193,00 kroner i den dyreste butik. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Prisen falder på økofrugt og -grønt

Prisen på økologisk frugt og grønt i butikkerne er generelt faldet det sidste år. Men der er stor forskel fra kæde til kæde. Meny er dyrest og Kiwi billigst.

Forbrugerrådet Tænk har for tredje år i træk lavet et pristjek i 11 detailbutikker – både supermarkeder og discount – der viser, at det er blevet billigere at købe økologisk frugt og grønt.

Det er billigst at købe økologisk frugt og grønt hos kæden Kiwi, men det hører med til historien, at man skal have et gratis Kiwi-kort. Dernæst kommer Netto, Rema 1000 og Lidl, der alle er væsentlig billigere end Irma, SuperBrugsen og Meny.

Pristjekket blev lavet i januar på et udvalg af 11 almindelige frugter og grønsager: 1 agurk, 1 broccoli, 1 kilo gulerødder, 1 kilo kartofler, 2 peberfrugter, 0,5 kilo tomater, 1,5 kilo appelsiner, 6 bananer, 6 kiwi og 1 kilo æbler. Der er ikke taget hensyn til kvalitet og oprindelsesland.


Prisfald fra 2016 til 2017

Pristjekket fra januar 2017 kan sammenlignes med et tilsvarende pristjek for et år siden. Sammenligningen viser, at varerne er blevet billigere hos en lang række kæder: Netto, Fakta, Kiwi, Føtex, Irma og Coop.dk.

Hos Rema 1000 er prisen næsten uændret fra 2016 til 2017, mens prisen hos SuperBrugsen, Meny og Nemlig.com er hævet.

På tværs af alle butikker er prisfaldet på økologisk frugt og grønt 3,3 procent.


Trækker folk ind i butikken

I 2015 sænkede en række kæder priserne på økologiske varer og indledte massive reklamekampagner. I 2016 holdt kæderne fokus på økologien. Føtex har for eksempel udvidet antallet af økologiske varer fra 1.000 til 1.200 og tilbyder også en abonnementsordning.

- Forbrugerne vil gerne have økologi, og mange unge mennesker vælger butik efter økologi. I gamle dage var det tilbud på fem pakker bleer eller et pund kaffe, der blev brugt til at trække folk ind i butikkerne. I dag er det økologi, og derfor falder priserne, udtaler forbrugerekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia, til Jyllands Posten.


Deltagende butikker i pristjekket

  • Kiwi
  • Netto
  • Rema 1000
  • Lidl
  • Fakta
  • Nemlig.com
  • Føtex
  • Coop.dk
  • Irma
  • SuperBrugsen
  • Meny

Aldi havde for få økologiske varer til at kunne deltage i testen.