Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Mere end 50 producenter på Bornholm får fremover mulighed for at sælge varer i Coops 1.200 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Partneraftalen betyder også, at Coop og de bornholmske fødevareproducenter i samarbejde vil udvikle nye produkter. (Foto: Colourbox)

Coop indgår stor aftale om bornholmske varer

Gourmet Bornholm skal sælge og udvikle nye fødevarer til hele landet i samarbejde med Coop.

Danmarks hidtil største partneraftale angående lokale varer er blevet indgået mellem ’Gourmet Bornholm - en del af Regional Madkultur’ – forkortet GBRM – og Coop.

GBRM er en sammenslutning af flere end 50 fødevareproducenter på Bornholm. Aftalen indebærer, at de bornholmske producenter får mulighed for at få deres varer på hylderne i Coops 1.200 butikker over hele Danmark: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.

Derudover betyder partneraftalen, at de bornholmske producenter i samarbejde med Coop vil udvikle nye varer de kommende år.


Forventer en fordobling af salget

- I Coops strategi ’Sammen om bedre mad’ har vi sat ambitiøse mål for at komme med mange nye, spændende varer, og specielt satser vi på lokale varer, siger Coops food-direktør Jens Visholm og fortsætter:

- Her ser vi Bornholm som et fyrtårn, og vi forventer, at aftalen vil mere end fordoble salget af bornholmske varer i de kommende år.


Partneraftalen mellem Coop og Gourmet Bornholm har været undervejs siden marts og gælder samtlige af foreningens medlemmer, der blandt andet tæller Bornholms Mosteri, Svaneke Bryghus og Havfrisk Fisk.


Godt for Bornholms fødevareerhverv


Formanden for Gourmet Bornholm, Jens Borup Pedersen, er også begejstret og fuld af forventninger til det kommende samarbejde med Coop.

- Det er ikke kun en god nyhed for vores forening og producenter i netværket – det er også en fremragende nyhed for Bornholm i almindelighed og fødevareerhvervet i særdeleshed. Aftalen sikrer en stabil og stærk afsætningsplatform for de bornholmske produkter, og det giver ro i maven hos virksomhederne, påpeger Jens Borup Pedersen over for Food Supply.

Samarbejdet skal i første omgang resultere i flere bornholmske varer i Coops bornholmske butikker – og ambitionen er også, at mindst 25 nye, bornholmske varer skal sælges i mindst 100 af Coops butikker uden for Bornholm.


10 milliarder kroner til nye produkter de næste fem år

Coop har tidligere i år indgået en række andre partneraftaler med:

  • Sødam om fritgående og økologiske kyllinger.
  • Søris om økologiske grøntsager fra Nordsjælland.
  • Thorupstrand Kystfiskerlaug om friskfangede fisk.
  • Claus Meyer om blandt andet mel og brød.

Samlet har Coop frigivet 25 procent af sin omsætning, svarende til cirka 10 milliarder kroner, til nye produkter over de kommende fem år.