Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
FlowerTrials 2019 bød på ikke færre end 62 åbne døre og dermed mulighed for at orientere sig meget bredt i sortimentet af potte- og især udplantningsplanter. Her er det Dümmen-Orange i Tyskland, der viser såvel sortiment som en strøm af konceptideer frem. (Foto: Lotte Bjarke)

Iscenesatte sommerblomster på FlowerTrials

Årets FlowerTrials vrimlede mere end nogensinde med ideer til, hvordan planter kan sættes i scene og få en historie med på vejen.

Ikke færre end 62 forædlingsvirksomheder, heraf mange med tilhørende småplanteproduktion, slog dørene op på vid gab, da årets FlowerTrials blev skudt i gang for fire dage den 11. juni 2019.

Pinsen fik skylden for en lidt stille start, hvor der blev spejdet en del efter gæster. Det var ikke nødvendigt på anden dagen.

Som sædvanligt mødte den internationale planteverden talstærkt op for at ’nørde’ planter i de tre områder i Tyskland henholdsvis Holland, hvor FlowerTrials udspiller sig: NordRhein-Westfalen i Tyskland og Aalsmeer og Westland i Holland.

Ideen med FlowerTrials er at give producenter såvel som detailhandlende muligheden for at få et overblik over det enorme udvalg af potte- og især udplantningsplanter, der er tilgængeligt, og samtidig løfte lidt af sløret for, hvad fremtiden bringer af nyskabelser.


Dümmen Orange har udviklet konceptet Freaky Leaves, der er designet til at appellere til den jungleelskende storbyungdom. Foto: Lotte Bjarke.


Koncepter er en trend

Der blev som altid præsenteret masser af nyheder i de gammelkendte kulturer som Petunia, Pelargonium og Argyranthemum. Men nok så interessant var det at opleve, hvordan sortimentet skrues sammen på nye måder og planterne mixes, som de aldrig er blevet mixet før.

Det er tydeligvis også mindst lige så vigtigt at have en komplet serie, der kan produceres, præsenteres og sælges samlet som at have en nyhed, der skiller sig markant ud.

Der er sagt og skrevet mange gange, at det er historien, der sælger produkter nu om dage. Det har langt de fleste FlowerTrials deltagere tydeligvis lyttet til, for der blev præsenteret en lind strøm af konceptløsninger til butikseksponering af alle mulige planter.

Konceptløsninger, der typisk havde plads i forreste række lige inden for døren, så man slet ikke kan undgå at se dem. Ingen tvivl om, at koncepter er en trend.

Forædlere såvel som småplanteproducenter har tydeligvis taget et ansvar på sig og lægger et enormt arbejde i konceptudvikling. Man kan så spørge sig selv, hvor og hvem koncepterne rammer? Om de nogensinde når ud til dem, der har brug for at høre historien?

Men det er slet ikke pointen, lyder det fra aktørerne. Koncepterne kan, men er ikke nødvendigvis skabt til at blive brugt, som de er. De er tænkt til inspiration til, hvordan planter kan præsenteres på helt nye måder, så de samtidig iscenesættes i en historie og dermed forhåbentlig bliver revet ned af hylderne i butikkerne.

Sorts- og småplanteleverandørerne står klar til at hjælpe med at skrue individuelle koncepter sammen. De har givet bolden op.


Bladplanter ligner et stort hit. Florensis bød på en ide til en meget flot butikseksponering af blandt andet det spændende sortiment af Ipomoea. Foto: Lotte Bjarke.


Coleus er årets plante

Udplantningsplanter, der ikke dyrkes for blomsternes skyld, men fordi de har spændende bladfarver og former, er en anden trend.

De var i hvert tilfælde svære at komme uden om, næsten lige meget hvilken virksomhed, man besøgte. Man kan vist godt vove et øje og udnævne Coleus – eller Plectranthus eller Solenostemon – til årets plante. Kært barn har mange navne.

Det virker i hvert fald som om forædlerne har kastet sig over retroplanten med ildhu og har opgraderet den, så den ikke alene kvalitetsmæssigt men også i antallet af sorter med fantastiske farver og bladtegninger overgår enhver fantasi.

Coleus var simpelthen her og der og alle vegne. Men den var som bladplante ikke alene. Ipomoea, Sedum og Heuchera er andre planteslægter, der virkelig er i vælten og spås masser af forbrugertække, hvis man skal tolke FlowerTrials deltagernes iver efter at eksponere planterne.


Plantemix, der gør det nemt for forbrugerne at få lækre, farverige krukker uden at skulle bekymre sig om, hvad der passer sammen i farve, vækstkraft og så videre, er populære i Europa. Her en ide fra Syngenta Flowers. Foto: Lotte Bjarke.


Mix på kryds og tværs

En tredje tendens, der har markeret sig som en vaskeægte trend de senere år hænger på sin vis lidt sammen med koncepttrenden.

Langt de fleste FlowerTrials deltagere har deres bud på, hvordan planterne kan mixes i potten, så forbrugerne ikke selv behøver at tænke på at kombinere planterne. Det handler om præsentation.

Trenden har kun så småt ramt den hjemlige danske scene og brænder måske aldrig igennem her, men der er ingen tvivl om, at den er stor ude omkring i verden. Det fører til mange spændende, smagfulde og også mildt sagt forbløffende mix, så der er bestemt noget for enhver smag.

Også de førnævnte bladplanter indgår nu i mange mix-ideer, så forbrugeren sådan set kan få to trends for en trends pris.

Læs meget mere om årets FlowerTrials i de kommende numre af Gartner Tidende.


Aldrig før er der set så mange grønne planter mellem alle de blomstrende på FlowerTrials. Måske et spejl af stueplantetrenden, der jo dikterer grønne planter i øjeblikket. Her et kig fra FlowerTrials hos Florensis, der også bød på ideer til mix af bladplanter. Foto: Lotte Bjarke.