Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Besøgende bliver vist vej til den danske enklave i hal 6 på IPM Essen 2029 af gigantiske balloner, der svæver over fællesstanden, der har fået spændende nyt design. (Foto: Lotte Bjarke)

IPM kom godt fra start

Tirsdag den 22. januar slog årets udgave af fagmessen IPM 2019 dørene op til fire intense dage i en forårsboble midt i vintervejret.

Kontrasten mellem den iskolde verden udenfor og de farverige messehaller i Messe Essen er enorm i de fire dage, hvor fagmessen IPM fylder 105.000 m2 i det gigantiske messecenter med det enorme mix af produkter, der gør IPM til IPM.

1.600 stillere fra 50 lande stod klar til at tage imod besøgende.

- IPM er verdens førende fagmesse. Her er alt fra planter af enhver art til floristik, havetilbehør og teknik. Det er så vigtigt at være her. IPM er et ”must be” sted, sagde Helmuth Prinz, der er formand for den tyske brancheorganisation, Fachverbandes Deutcher Floristen, under den officielle åbning af messen.

Den officielle åbning fandt sted en time efter, at dørene blev åbnet, og det allerede summede godt i hallerne. Her talte blandt andre Essens overborgmester, Thomas Kufen, og den belgiske ambassadør, S.E. Baron Willem van der Voorde.

Belgien er partnerland for IPM 2019, som Danmark var i 2018, og får derfor særlig opmærksomhed på messen.


Den officielle åbningsceremoni for IPM 2019 bød som altid på kåring af årets plantenyheder i otte kategorier. Foto: Lotte Bjarke.


Otte priser til plantenyheder


Det var også under åbningsceremonien, at spændingen om, hvilke nye produkter, der har fået årets
IPM nyhedspriser, blev udløst. IPMs nyhedskonkurrence bød i år på 58 nyheder i otte kategorier tilmeldt af 31 udstillere.

Dommerpanelet udpegede vindere i syv ud af de otte kategorier – snitblomstkategorien måtte stå over i år – men fandt desuden grundlag for at uddele en særpris. Den gik til en ny Mandevilla Sundaville® MiMi Yello fra MNP Flowers.


Mandevilla Sundaville® MiMi Yello har modtaget dommerpanelets særpris for sin innovative blomsterfarve og kompakte vækstform. Foto: Lotte Bjarke.


En virkelig nyskabelse

MiMi Yello udmærker sig ved en unik farve, en naturlig kompakthed og god forgrening lød det i dommerpanelets motivation. Blomsterne er lyst abrikosfarvede.

Alle nyhederne udstilles i hal 1A, hvor en række aktiviteter finder sted under overskriften Green City. Her er blandt andet trendstande, binderikonkurrencer og ideer til butikseksponering af blomster, planter og tilbehør.


Nye oplevelser venter rundt om hjørnet, når man bevæger sig rundt i et netværk af gange i det danske område på IPM. Flotte egenstande, kreative ministande og klassiske elementer fra den traditionelle fællesstand giver et spændende mix og demonstrerer alsidigheden i det danske sortiment på bedste vis. Her borddækning a la Roses Forever. Foto: Lotte Bjarke.


Lækker dansk enklave

Den danske hal 5 er efter renoveringen af MesseCenter Essen blevet til den danske enklave i den gigantiske nye hal 6.

Det har givet udfordringer for Floradania Marketings messeteam, at ingenting var, som det plejede at være, men resultatet er et nyt spændende univers for præsentation af danske planter.

Det danske varemærke i form af åbenhed som kontrast til de typiske lange, lukkede messegange, hvor man kun kan gå frem og tilbage, er bevaret, men egenstande, ministande og elementer fra den klassiske fællesstand er mixet mellem hinanden på en ny måde, der giver ny energi.

Brandtilsynets ufravigelige krav har tegnet et netværk af gange gennem det danske areal, der virker lidt som en åben labyrint, hvor man glæder sig til at gå rundt om næste hjørne for at få en ny oplevelse. Næsten som at gå rundt i en dejlig have med mange individuelle haverum og kreative påfund.


15 internationale fagjournalister tog mod Floradania Marketings invitation til speeddating med danske producenter og blev introduceret til en række af årets danske plantenyheder af ophavsmanden selv. Foto: Lotte Bjarke.


Mød en dansk gartner


I luftrummet over den danske del af hal 6 svæver gigantiske balloner, der viser vej til fællesområdet, som foruden præsentationer fra et stort antal danske producenter – der ofte også selv er til stede – og salgsselskaber byder på nyhedsstand med årets 16 danske plantenyheder og loungeområde.

Sidst på førstedagen havde Floradania Marketing inviteret til speeddating, hvor den internationale fagpresse kunne møde danske gartnere ansigt til ansigt.

Omkring 15 pressefolk havde fundet vej til ’Danmark’ og fik en guidet rundtur til otte gartnerier, der havde spændende nyt at fortælle.

Læs meget mere om IPM 2019 i Gartner Tidende nr. 2, 2019, der udkommer den 7. februar.