Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Der bliver introduceret en række af sæsonens plantenyheder på Fagmessen for Blomsterhandlere og Havecentre. Malene Nygaard Jensen, Nygaards Planteskole præsenterede blandt andet Buxus microphylla ’Faulkner Unique Choiz’, der er fundet i planteskolen. (Foto: Lotte Bjarke)

Go' stemning på Fagmessen for Havecentre

Nye produkter og nye tendenser til en ny havesæson er på dagsordenen på Fagmessen for Blomsterhandlere og Havecentre.

Den nye havesæson bliver hvert år skudt i gang, når Fagmessen for Blomsterhandlere og Havecentre løber af stablen i Odense Congress Center.

Således også i år, hvor messen, der arrangeres af brancheforeningen Danske Havecentre og Odense Congress Center slog dørene op 9.-10. januar.


Fagmessen for Blomsterhandlere og Havecentre i Odense Congress Center byder på masser af planter og andet godt til havecentrenes hylder i den kommende havesæson. Foto: Lotte Bjarke.


Større messeareal

Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere er en lille, lukket fagmesse med knapt 70 udstillere, der præsenterer et bredt udvalg af de varegrupper, man kan finde i butikkerne.

Godt en tredjedel af udstillerne præsenterer planter. Messen er den eneste af sin art i landet i kraft af det målrettede fokus på netop dette butikssegment.

Per Boisen Andersen, der er direktør for Danske Havecentre, kunne med glæde konstatere, at messearealet anno 2019 er vokset lidt i sammenligning med sidste år, så det i alt omfatter knapt 1.600 m2.


Interessen for at dyrke spiselige planter er stor blandt forbrugerne. Derfor er der mange plantenyheder i netop det segment. Blandt andet en ny brombærsort til krukke- eller ampelbrug fra Gunnar Christensens Planteskole. Rubus ’Black Cascade’ hedder den. Foto: Lotte Bjarke.


Sortimentet følger tidens trends

Efter et sent forår og en udfordrende sommer har branchen oplevet et godt efterår med et købelystent publikum. Det varsler forhåbentlig godt for den nye havesæson, der er i vente, og det kunne mærkes på stemningen på messen, der var præget af optimisme.

Selv om det er vinter udenfor, formår de mange planteudstillere på messen at skabe smukke og spændende stande, og der bliver introduceret ganske mange nyheder på messen som supplement til det gængse sortiment.

Planteleverandørerne må ligesom havecentrene hele tiden forny sig, så sortimentet matcher forbrugernes efterspørgsel.

Derfor er sortimentet på Fagmessen for Blomsterhandlere og Havecentre en slags spejl af tidens tendenser. Det er her, man kan danne sig en fornemmelse af, hvad der kommer på hylderne i havecentrene i den kommende sæson.


Hennecke Stauder oplever stigende interesse for vintergrønne Euphorbia og præsenterede derfor en hel stribe smukke sorter som for eksempel Euphorbia x martinii ’Ascot Rainbow’. Foto: Lotte Bjarke.



Biodiversitet og miljø på dagsordenen

Blandt de fremherskende trends er tydeligvis en stor interesse for spiselige produkter ligesom vinter- og stedsegrønne planter, der gør haven og krukkerne interessante også i vinterhalvåret, er i vælten.

Bi- og sommerfuglevenlige planter, biodiversitet og i det hele taget miljøvenlige produkter står også højt oppe på forbrugernes dagsorden. Derfor er der fokus på emnet fra såvel plante- som tilbehørsleverandører. Bionedbrydelige potter og sphagnumfri pottemuld er eksempler på produkter, der eksponeres i forreste række.


Forbrugerne anno 2019 drømmer om at dyrke bunkevis af frugt og grønt på næsten ingen plads. En six-pack med Vaccinium angustifolium ’BerryBux’ til en meter bærhæk fra Zu Jeddeloh Pflanzen er et bud på en opfyldelse af den drøm. Foto: Lotte Bjarke.


Kurs mod presse og sociale medier


Tegn, til at interessen for at dyrke planter er i vækst, er der heldigvis at spore. For eksempel i form af nye løsninger til vækstlys til plantetiltrækning eller dyrkning af grønsager i vindueskarmen året rundt.

Også selvvandende krukker og kummer bliver der introduceret en del af, hvilket giver god mening, når man tænker tilbage på den tørre sommer 2018.

Traditionen tro afholdt Danske Havecentre i samarbejde med Anna Marie Hillebro Nielsen, Hillebro.com et velbesøgt pressemøde, hvor 25 journalister, bloggere og mediefolk blev introduceret til de nyeste plantetrends og fik præsenteret et en stribe plantenyheder fra danske gartnerier og planteskoler.

Dermed har de forhåbentlig kurs mod pressen og de sociale medier, så kendskabet når helt ud til forbrugerne.