Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Der var blomster, diplom og en pris på 25.000 kroner til Claus Feldborg, Feldborg A/S, t.v., da han blev udnævnt til Årets Gartner i forbindelse med Dansk Gartneris generalforsamling. Her sammen med gartneriets produktionschef Kenneth Rasmussen. Foto: Lotte Bjarke

Claus Feldborg er Årets Gartner

I forbindelse med Dansk Gartneris generalforsamling blev Claus Feldborg, Feldborg A/S, udnævnt til Årets Gartner.

Det er med baggrund i en bemærkelsesværdig karriere inden for gartnerierhvervet, at Claus Feldborg er blevet valgt til Årets Gartner 2019, lød det fra Dansk Gartneris formand, Jørgen Andersen, da han i forbindelse med Dansk Gartneris generalforsamling på Hotel Nyborg Strand løftede sløret for, hvem der i år kan smykke sig med den fornemme titel.

- Claus Feldborg har skabt en flot produktion og en positiv forretning i to lande med produkter, der sælges i hele verden. Det er en imponerende og langvarig indsats, hvor gode lederevner og ikke mindst evnen til at udvikle og designe produkter, der er efterspurgt, ligger til grund for succesen, understregede Jørgen Andersen.


Hele verden som marked

Når vi nu alligevel er her, kan vi lige så godt gøre os umage. Sådan lyder det fra Årets Gartner, Claus Feldborg, der gennem de seneste 30 år har gjort sig bemærkelsesværdig umage med at udvikle såvel sin virksomhed som sit produktsortiment af grønne stueplanter til noget ganske særligt.

At det er lykkedes, vidner en strømlinet virksomhed i vækst om. Feldborg A/S har produktion i både Danmark og Thailand samt kontor i Kina og beskæftiger 200 medarbejdere, som Claus Feldborg skynder sig at give deres del af æren for succesen. ”Det er jo ikke et enmandsshow, det her”, som han siger.

Markedet fordeler sig over hele verden, for det unikke koncept, der kendetegner virksomhedens produkter og sortiment, slår an både hjemme i det nordlige Europa og på fjerne markeder som USA, Australien og Japan for nu blot at nævne nogle.

Faktisk er det kun 30 procent af de planter, der produceres i det thailandske gartneri, der kommer hjem til Danmark og derfra sælges på det nordeuropæiske marked.


Udgangspunkt i kunderne

Men hvad er det så, Claus Feldborg og teamet omkring ham er så gode til?

- Det, jeg har lært gennem årene, er, at det er utrolig vigtigt at tage udgangspunkt i kundernes behov i stedet for at produktionsoptimere efter, at gartneriet skal være 110 procent udnyttet. Det er alt afgørende at være markedsorienteret, siger Claus Feldborg.


Samler produktionen i Broby

Netop i år er det 30 år siden, Claus Feldborg efter endt gartneriteknikeruddannelse etablerede sig med eget gartneri i Åsum. Gartneriet blev dog hurtigt for lille, og i 1990 flyttede produktionen til Årslev til et gartneri med 10.000 m2. Den historie gentog sig i 2016, hvor Feldborg A/S lejede sig ind i 28.000 m2 væksthuse hos Fællinggaard Gartneri A/S.

Men den slutter på ingen måde her. Pr. 1. januar 2019 købte Claus Feldborg nemlig Fællinggard A/S og desuden Fællinggaard Varmeforsyning og råder herefter over 80.000 m2 væksthuse ved Broby.

- Ideen er selvfølgelig at få samlet produktionen ét sted, så tingene kan gøres mere effektivt. Udgangspunktet er slet ikke at fylde så meget som muligt af arealet så hurtigt som muligt. Udgangspunktet er som altid at producere de planter, vores kunder vil ha’.

- Derfor flytter vi så at sige gradvist ind i takt med, at en nuværende lejer flytter ud. Det passer rigtig godt, siger Claus Feldborg, der forventer at afvikle gartneriet i Årslev i samme takt.

Læs meget mere om Årets Gartner og Feldborg A/S i næste nummer af Gartner Tidende, der udkommer den 21. marts 2019.