Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Union Fleurs havde inviteret en lang række indlægsholdere til at stille skarpt på plantebranchens fremtidige udfordringer ved konferencen International Floriculture Forum den 16. november 2018 i Vijfhuizen. (Foto: Peter Larsen-Ledet)

Plantebranchens største udfordringer til debat

Dagen før sæsonens store plantemesser i Holland afholdt Union Fleurs International Floriculture Forum med 300 deltagere fra 38 lande.

I forbindelse med udstillingerne Royal FloraHolland Trade Fair Aalsmeer og IFTF i uge 45 holdt den internationale forening for plantegrossister – Union Fleurs – sin anden konference under overskriften International Floriculture Forum i Vijfhuizen.

Inspirationen er hentet fra det årlige World Economic Forum i den schweiziske by Davos og har til formål at debattere de vigtigste udfordringer, som plantebranchen står over for.

I år var der lagt op til diskussion af en række vigtige emner, som de 300 deltagere fra 38 lande debatterede efter relevante indlæg.

På dagsordenen var logistik og fragt, handel og markeder, forædling og produktinnovation. Til at behandle disse emner var der inviteret både internationale branchefolk samt eksterne indlægsholdere.


Blomster og planter udgør 10 procent af KLMs cargo luftfragt, men de lave avancer i produktsegmentet udgør et problem for flyselskabet. Foto: Lotte Bjarke.



Små avancer på planter er en udfordring


Pieter Elbers, CEO hos KLM, gav deltagerne en opdatering på fragtsituationen. Med to daglige landinger fra henholdsvis Sydamerika – Columbia og Ecuador – samt Afrika – primært Kenya – udgør blomster og planter 10 procent af KLMs luftfragt af cargo.

KLMs fragtflyvninger udgør samlet cirka 30 procent af trafikken, mens cirka 70 procent er passagertransport.
Udfordringerne for KLM består – som for potteplantebranchen – i minimale avancer, hvorfor flyselskabet arbejder intenst med tre fokusområder:

  • Omstruktureringer og partnerskaber.
  • Øget behov for digitalisering.
  • Øget fokus på bæredygtighed.


Behov for tættere partnerskaber


Emnerne handel og markeder samt forædling og produktinnovation blev præsenteret af repræsentanter fra salgsselskaberne Dutch Flower Group og Flamingo Horticulture samt forædlingsvirksomhederne Danziger og Dümmen Orange.

Alle indlægsholdere berørte i et vist omfang ovenstående udfordringer, der også er kendetegnende for plantebranchen.

Særligt behovet for tættere partnerskaber blev debatteret, idet også flere fra publikum efterlyste konsolideringer i branchen for at kunne bevare konkurrenceevnen over for supermarkedskæderne.

Digitalisering er uundgåeligt, og branchen kan med fordel søge fælles standarder, så der kan tales på tværs af landegrænser og brancher. Men også bæredygtighed tyder på at være et emne, som skal adresseres, såfremt branchen vil gøre sig forhåbninger om at forblive på kundernes indkøbsliste.