Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Gigantiske balloner med grønne budskaber fra Danmark kommer til at svæve over den danske fællesstand på IPM Essen 2019. Her ses tilsvarende balloner i Aalborg Lufthavn (Foto: Ibsens Fabrikker)

Ny IPM-stand går i luften

Floradania Marketings messeteam er klar med et helt nyt design til den danske fællesstand på plantemessen IPM i Essen i januar 2019.

På et gå-hjem-møde i Odense den 29. november løftede Floradania Marketing sløret for planerne for næste års danske messedeltagelse på IPM i Essen.

Messen løber af stablen 22.-25. januar 2019 med deltagelse af 45 danske gartnerier og salgsselskaber, heraf 23 med egne stande.

Efter årets intermezzo, hvor den danske fællesstand var forvist til et fjernt hjørne af det store, tyske messecenter i Essen, er danskerne – med messechef Benny V. Thomsens ord – tilbage i smørhullet helt centralt i messecentret.

Faktisk er fællesstanden placeret nøjagtigt på fundamentet af den legendariske hal 5, der er blevet revet ned til fordel for opførelsen af den nye, store hal 6, som de danske udstillere må dele med nationalstande fra Italien, Spanien og Polen.


Den danske fællesstand på IPM Essen 2019 får et helt nyt udtryk med fællesstanden opdelt i øer mellem egen stande og fællesarealer. Tegningen er foreløbig. Foto: Floradania Marketing.


Ny fællesstand med nyt udtryk


Den danske fællesstand vil udgøre omkring en tredjedel af arealet i den 18.000 m2 store hal, hvor der er 11 meter til loftet.

Arealet er gennemskåret af gange og flugtveje, der ikke lader sig flytte. Det har givet et udfordrende puslespil for Benny V. Thomsen, der som altid er kommet op med en kreativ løsning. Derfor bliver årets fællesstand opdelt i øer mellem egenstande og fællesarealer.

- Vi har forsøgt at holde højden nede, så den danske deltagelse fortsat har sin egen åbenhed uden lukkede båse og lange gange. Det bliver en ny version med et anderledes udtryk, men åbenheden bevares, forklarede Benny V. Thomsen.


En stor jordklodeballon som denne vil svæve over cafeområdet midt på fællesstanden. Foto: Ibsens Fabrikker.


Balloner skaber blikfang

Ideen med de store bannere, der plejer at markere og synliggøre den danske fællesstand på lang afstand, er faldet godt og grundigt til jorden på grund af de flugtveje, der skal gå gennem arealet. I stedet vil syv gigantiske balloner svævende i luftrummet over arealet skabe et tydeligt blikfang.

Ballonerne, der er mere end tre meter i diameter, kan samtidig bruges til markedsføring dels af budskaber om den danske gartnerisektor – miljø, energi og så videre – dels af enkelte gartnerier og deres produkter. Der er plads til fire budskaber pr. roterende ballon. Det bliver så flot.

Centralt på fællesstanden – med en stor jordklodeballon svævende i luften – vil der traditionen tro blive indrettet cafe/cateringområde til brug for alle deltagere. Der vil være nyhedsstand og ståborde til uformelle møder, ligesom der vil være mulighed for at booke egentlige mødelokaler.

Det er samtidig tanken, at Floradania Marketings promovering af luftrensende planter fra Odense Blomsterfestival skal indgå som et element i fællesstanden for at gøre området endnu mere spændende og for at formidle budskabet om planters luftrensende egenskaber.


I lighed med IPM 2018 vil speeddating mellem gartnere og internationale journalister foregå sådan, at journalisterne i grupper går på besøg hos gartnerne, som dermed har mulighed for at vise både nyheder og resten af sortimentet frem. Foto: Lotte Bjarke.


Stadig plads til flere

Der vil som altid være speeddating mellem tilmeldte danske gartnere og journalister fra den internationale fagpresse.

I lighed med IPM 2018 vil seancen foregå på den måde, at journalisterne i grupper går rundt og besøger gartnerne på standene. Den løsning fik positiv feedback fra både gartnere og journalister.

Med cirka 35 deltagende gartnerier på fællesstanden er der pænt fyldt op men der er dog endnu en mulighed for at deltage i årets største promovering af Danmark som planteland på det internationale marked.

De deltagende salgsselskaber understregede utvetydigt på gå-hjem-mødet, at det har altafgørende betydning for deres salg, at så mange gartnerier og dermed så stort et sortiment som overhovedet muligt kan vises frem på IPM.

Den opfordring er hermed givet videre til gartnerier, der endnu ikke har tilmeldt sig.