Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Skinbjerg var ny udstiller med et lækkert sortiment af produkter, der rammer plet i tidens havetrends på årets udgave af Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere. (Foto: Lotte Bjarke)

Ny havegeneration gider ikke løftede pegefingre

Nye produkter til en ny generation af haveejere blandede sig med de traditionelle på Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere.

Sexede havehandsker, mobile hække, miljøvenligt vandingsudstyr og sphagnumfri krukkemuld.

Det traditionelle vareudbud på Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere, der løb af stablen i Odense Congress Center 10.-11. januar, udvikler sig i takt med, at en ny generation af haveejere melder sig på banen.

Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere arrangeres af brancheforeningen Danske Havecentre og Odense Congress Center. Den er den eneste af sin art i landet i kraft af det målrettede fokus på netop dette butikssegment.

Det er en lille, lukket fagmesse med omkring 70 udstillere, der præsenterer et bredt udvalg af alle de varegrupper, man kan finde i butikkerne. Godt en tredjedel af udstillerne præsenterer planter, heraf 20 danske planteskoler og fem udenlandske.

Floradania Marketing og Anna Marie Hillebro Nielsen, hillebro.com, stod bag en flot iscenesat planteudstilling, der dannede rammen om trendforedrag i løbet af Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere.
Floradania Marketing og Anna Marie Hillebro Nielsen, hillebro.com, stod bag en flot iscenesat planteudstilling, der dannede rammen om trendforedrag i løbet af Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere. Foto: Lotte Bjarke.



Tankevækkende trend foredrag


Antallet af udstillere er dalet en del gennem de senere år, men der var tegn i sol og måne på, at den tendens kan være slut. I hvert fald var stemningen god, og det summede godt i hallen fra messen åbnede.

Forhåbentlig hænger det sammen med, at der er en ny havegeneration på vej, der efterspørger spændende produkter, lækre planter og ikke mindst løsninger til deres haveliv.

Den forhåbning blev ikke mindre efter messens tankevækkende trend foredrag, som Anna Marie Hillebro Nielsen, hillebro.com, stod for.

Hun gennemgik tendenser i tiden og oversatte både plante- og forbrugertrends til potentiale for mersalg i butikkerne. Masser af hints, det nok er værd at lægge sig på sinde for både havecentre og gartnerier.

Fokus på alt det, der gør livet dejligt, er trendy. Og hvad kan være mere dejligt end friske forårsblomster til haven. Foråret begynder simpelthen på Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere.
Fokus på alt det, der gør livet dejligt, er trendy. Og hvad kan være mere dejligt end friske forårsblomster til haven. Foråret begynder simpelthen på Fagmessen for Havecentre og Blomsterhandlere. Foto: Lotte Bjarke.


Fokus på det, der gør livet dejligt


- Vi går fra show-off til ”nej jeg er gået ned i tid, så vi kan hygge og spille brætspil”. Vi vil hellere virke som om, vi har tid og overskud end som om, vi har vildt travlt. Vi fokuserer på de ting, der gør livet dejligt, sagde Anna Marie Hillebro Nielsen.

Det er ikke svært at tænke øget interesse for haverummet ind i det billede.

- Nescafé har åbnet en Nap Cafe i Tokyo, hvor man kan droppe ind og få to timers middagslur. Hvad med at få skabt et haverum til det i stedet for. Restival er et nyt ord. Eller hvad med sundhed i haven. Sæt fokus på alt det, vi kan gøre i haven og blive enormt tynde af, lød det fra Anna Marie Hillebro Nielsen.

- Sansehaver var i fokus på Chelsea Flower Show i 2017. Derfra plejer det at sprede sig som ringe i vandet. Tænk over, hvordan man kan lave en yogamåtte af planter, eller hvilke træer der er bedst til at hænge en hængekøje op i, tilføjede hun.

Inviterede journalister og bloggere gav deres engagerede besyv med i debatten om den nye havegeneration, da Danske Havecentre holdt pressemøde i forbindelse med Fagmessen.
Inviterede journalister og bloggere gav deres engagerede besyv med i debatten om den nye havegeneration, da Danske Havecentre holdt pressemøde i forbindelse med Fagmessen. Foto: Lotte Bjarke.


3.700 nye medlemmer af Haveselskabet

At der nok er noget om snakken, kom frem, da Danske Havecentre i forbindelse med messen bød journalister og bloggere på trendforedrag og orientering om branchen.

Bente Enert, der er marketingchef i Haveselskabet kunne i hvert fald fortælle, at Haveselskabet fik 3.700 nye medlemmer i 2017, og at mange af dem er af den yngre generation.

- Vi ser simpelthen ikke, at folk ikke gider haven. Folk vil ud i haven, og de vil lave ”gardening”. Men de vil ofte også have hjælp i starten, så de undgår kamikaze-løsninger. Der er helt klart en ny generation af haveejere på vej. Og den nye generation vil en hel masse med haven, sagde Bente Enert.

En ny havesæson venter lige om hjørnet, og alt tyder på, at en ny havegeneration er klar til at give den gas med jord under neglene.
En ny havesæson venter lige om hjørnet, og alt tyder på, at en ny havegeneration er klar til at give den gas med jord under neglene. Foto: Lotte Bjarke.


Nedarvede dødsyge regler


Dorthe Kvist, der er havedesigner og kendt fra haveudsendelser på TV, gav også sit besyv med:

- Jeg arbejder med den nye havegeneration. Det, der betyder noget, er, hvad haven kan gøre for dem. Men der er nogle nedarvede, dødsyge regler. Du må ikke ha’ mos i plænen for eksempel. De spørger, om det virkelig er rigtigt, og de gider ikke de løftede pegefingre, sagde Dorthe Kvist.

- Jeg er sikker på, at hvis man lavede en undersøgelse, ville den vise, at det er den ældre generation, der opfatter haven som en sur pligt.

- De unge på 25-35 år har en helt anden tilgang. Men det er da klart, at hvis man er opdraget til at klippe kanter, have bar jord i bedene og intet mos i plænen og samtidig gerne vil ha’ en nem have, så har man en udfordring, pointerede Dorthe Kvist.