Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Alle kommercielle sorter fra Graff Breedings internationale sortiment præsenteres side og side, når forædlingsvirksomheden holder Selection Days. De nyeste resultater af forædlingen kan opleves i forædlingshuset. (Foto: Lotte Bjarke)

International networking i Sabro

Graff Breeding fik besøg af 32 Hibiscus producenter fra 22 lande ved Selection Days. Faglig networking var omdrejningspunktet.

Uge 35 og 36 indbød Graff Breeding i Sabro for sjette gang sine internationale samarbejdspartnere til Selection Days. Her præsenterer virksomheden sine forædlingsresultater for producenter fra hele verden, der samtidig er med til at udvælge de sorter, der kommer i kataloget fremover.

- Vi er glade for og stolte – og også lidt ydmyge – over, at 32 Hibiscus producenter fra Indien, Brasilien, USA, Holland, ja, fra hele kloden, investerer tid og ressourcer i at rejse til Danmark for at se og udvælge Hibiscus og for at deltage i vores faglige seminarer, siger Poul Graff, Graff Breeding.


Det har stor værdi for Graff Breeding at samle samarbejdspartnere fra hele verden for at få deres meget forskellige input til, hvilken retning forædlingen skal tage. Foto: Lotte Bjarke.


Et forum for deling af viden

Selection Days er blevet en tradition, og Graff Breedings set-up har udviklet sig til det netværk og det forum for deling af viden, der fra begyndelsen var idegrundlaget for virksomheden.

- Det er spændende at opleve, hvordan deltagerne efterhånden kender hinanden og bruger hinanden. Vi kunne lige så godt kalde det Relation Days. Der er en unik åbenhed og interaktion, for de folk, der mødes her, er jo ikke konkurrenter men kolleger, pointerer Gert Graff, Graff Kristensen A/S.

- Det er simpelthen en fornøjelse at observere, hvordan netværket virker. Producenter fra Florida og Brasilien står med de samme udfordringer. Det samme gælder producenter fra Spanien og Chile, og vi har oplevet en græker lære en spanier om nyttedyr, uden at Graff Breeding havde været ind over, fortæller Poul Graff.


Julestjerner, Q-ismas Star, i et bredt spektrum af både traditionelle og helt nye farver er et godt supplement til HibisQs sortimentet, da det langt hen ad vejen henvender sig til de samme producenter. Foto: Lotte Bjarke.


Flere produkter til partnere

Ud over det store sortiment af Hibiscus sorter med varemærket HibisQs kunne de besøgende opleve forædlingsvirksomheden ligeledes store og meget spændende julestjerneforædling samt den nye kultur fra Graff Breeding, Dipladenia.

- Når vi regner efter, er der faktisk for to tredjedele af vores samarbejdspartneres vedkommende et match mellem Hibiscus og julestjerner og eller Dipladenia. Vi har et ønske om at få flere produkter ind ved vores eksisterende partnere. Det kan vi opnå ved at udvide sortimentet, påpeger Poul Graff.


Selection Days hos Graff Breeding bød også på faglige indspark i form af seminarer og dyrkningsforsøg med blandt andet biostimulanter og retarderingsmidler. Foto: Lotte Bjarke.


Nyskabende julestjerneforædling

Når det gælder julestjerneforædling af sorter til Q-ismas Star sortimentet, går Graff Breeding utraditionelt til værks. Det afspejler sig i det syn, der møder en, når man træder ind i julestjerneforædlingen. Her er farvespektret bredt og langt fra bare rødt og juleagtigt.

- Vore mål er at komme med nyt til ydersæsonerne. Vi tror på, at høstfarver og lyngfarver kan komme med, når vi henvender os til et yngre forbrugersegment, der ikke er så låst fast i, at en julestjerne er rød og knyttet til julen. For eksempel passer de gyldne farver godt ind i tidsbilledet, pointerer Poul Graff.

Foruden det store opbud af sorter bød Selection Days også på en række dyrkningsforsøg med blandt andet biostimulanter og retarderingsmidler. Tiltag, der vakte meget stor interesse blandt de internationale producenter.


En inspirerende tematiseret udstilling med ideer til afvekslende butikseksponering af Hibiscus var et populært element ved Selection Days, der også blev besøgt af repræsentanter for salgs- og detailled. Foto: Lotte Bjarke.



Ideer på et sølvfad

Endelig var der præsenteret en række ideer til tematiseret butikseksponering af Hibiscus, der måske især var interessant for de besøgende fra salgs- og detailled. De var inviteret til at kigge forbi Graff Breeding i forlængelse af de internationale producenters besøg.

Ideen med temaerne som for eksempel Valentine, Early Spring og Garden Party, der blev serveret på et sølvfad, er at vise, hvordan der kan skabes variation i butikkerne hen over året, så der altid er Hibiscus på bordene, men samtidig hele tiden sker noget nyt.