Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Kronprinseparret og en dansk handelsdelegation skal i denne uge forsøge at øge italienernes bevidsthed om dansk produktion, herunder også danske grønsager. Axel Månsson A/S og Plantemageren Drift ApS er med på turen. (Foto: Axel Månsson A/S)

Eksportfremstød i Italien

Sammen med kronprinseparret skal Axel Månsson A/S, Plantemageren Drift ApS og andre danske fødevarevirksomheder overbevise italienerne om dansk kvalitet.

Bæredygtigt producerede fødevarer er på menuen, når Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary deltager i et eksportfremstød til Rom sammen med danske virksomheder fra fødevareklyngen den 6.-8. november.

På trods af at Italien køber danske varer i stort antal, kan de 60 mio. italienere nemt spise flere danske fødevarer. Målet med eksportfremstødet er dels at vise, hvor langt Danmark er med bæredygtige løsninger, dels at øge dansk eksport til Italien.

Derfor er 15 mad- og drikkevarevirksomheder med, når kronprinsparret og to danske ministre i morgen tager til Rom. Axel Månsson A/S og Plantemageren Drift ApS er to af de virksomheder, der er med på turen.

Italien er Danmarks ottende største eksportmarked med en samlet værdi på 2,3 mia. euro i 2017. Italien importerer primært dansk svinekød, mejeriprodukter, fisk og ingredienser … og også iceberg fra Axel Månsson A/S.


Gastro Event med danske produkter

- Den danske delegation skal præsentere italienerne for danske fødevarer, og det er især de friske økologiske grønsager, som vi håber vil falde i italienernes smag, skriver Månsson på sin hjemmeside.

Udover fremvisning af produkterne på foto og film, vil produkter fra de deltagende firmaer også blive anvendt til madlavning. Det sker i forbindelse med et såkaldt Gastro Event, hvor to danske og to italienske kokke tryller med danske råvarer fra de deltagende danske firmaer.

Italienske journalister er inviteret til at deltage i forskellige events i forbindelse med eksportfremstødet, og nogle af journalisterne har også været på besøg i danske virksomheder forud for eksportfremstødet.


Kontakt med italienske supermarkeder

- Vi har gennem adskillige år haft en fornuftig aftale med eksport af icebergsalat til Italien, så vi ved, at italienerne har en vis forståelse for danske kvalitetsprodukter.

- Nu vurderer vi, at tiden er moden til at introducere økologiske varer, som er produceret med en bæredygtig indstilling til produktionen, og med fødevaresikkerheden i højsædet, skriver Månsson på sin hjemmeside.

Det tre dage lange eksportfremstød foregår i Rom, hvor det er nemt at komme i kontakt med landsdækkende supermarkedskæder og andre relevante kunder.

Et af programpunkterne er bl.a. et seminar, hvor der skal tales om bæredygtighed og nye inkøbsmønstre. Et andet punkt er en foodwalk til nogle af supermarkederne i den italienske hovedstad, oplyser Jeppe Søndergaard, L&F.