Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Grønsager – og ikke mindst kål, spinat og ærter – er godt for synet på grund af deres indhold af lutein, hvilket blev demonstreret i DR1-programmet Sundhedsmagasinet den 15. august. (Foto: Colourbox)

Grønsager er godt for synet

I tv-programmet Sundhedsmagasinet blev det demonstreret, at man kan spise sig til et bedre syn ved at spise flere luteinholdige grønsager.

I Sundhedsmagasinet på DR 1 tirsdag den 15. august klokken 21.55 var der tema om synet.

Her fulgte man dels en patient, der gennemgik en operation for grå stær, dels blev det undersøgt, om myten, om at man kan spise sig til et bedre syn, holder.


Myten bekræftet

Overlæge Torben Lykke Sørensen, Roskilde Sygehus, kunne bekræfte, at der er noget om snakken. Det er ikke en ren myte: Man kan spise sig til et bedre syn.

Synet ændres med alderen, og der kan opstå forskellige sygdomme som for eksempel grå stær og et ringere nattesyn.

Man kan gøre flere ting for at udsætte den almindelige aldring af øjet og forebygge øjensygdomme, for eksempel spise mere lutein, som man allerede i dag giver i tabletform ved behandling af visse øjensygdomme.


Kål, spinat og ærter


Lutein findes i en række grønsager, blandt andet spinat, kål og grønne ærter. Spørgsmålet er, om man kan booste luteinindholdet i blodet ved en kostændring over fem uger.

To seere stillede sig til rådighed for et forsøg: De fik taget blodprøver før og fem uger efter en kostomlægning, hvor de skulle spise minimum 300 gram grønsager hver dag, heriblandt specielt mange kål, spinat og ærter.


Fordobling af luteinindholdet


Ved at følge diæten fordoblede begge forsøgspersoner luteinindholdet i blodet i løbet af de blot fem uger, som forsøget varede.

Resultatet overraskede øjenlæge Torben Lykke Sørensen, som dog understregede, at det ikke ville være muligt at registrere ændringer i øjet efter så kort tid.

For at forebygge den naturlige aldring af øjet og de heraf følgende gener, anbefalede overlæge Torben Lykke Sørensen, at man kunne spise flere grønsager – og særligt kål, broccoli, spinat og ærter: Grønsager er godt for synet!

Du kan se Sundhedsmagasinet her.