Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Både produktion og forbrug af friske bær stiger, men produktionen er måske ved at blive så stor, at priserne vil falde, skriver tyske AMI Markt. (Foto: Colourbox)

Bærmarkedet vokser stadig

Der ser ikke umiddelbart ud til at være en ende i sigte på det hastigt voksende bærmarked.

Ifølge tyske AMI Markt information fortsætter den hurtige udvikling af bærmarkedet med uformindsket styrke.

I de fleste europæiske lande købes der stigende mængder bær. Jordbær er stadig på førstepladsen, men hindbær og brombær vinder klart terræn.

Brombær viser enorm vækst i procent, men i absolutte mængder er både produktion og forbrug stadig lille i de fleste europæiske lande.


Jordbær stadig størst

I 2018 var jordbær i Tyskland på forbrugerniveau stadig størst, men også kun lige. I England har andre bærarter overtaget jordbærrenes førerposition.

Målt i forbrugeromsætning var England med 1,5 mia. euro i 2018 det vigtigste marked for bær i Europa. Siden 2015 er også tyskernes forbrug af bær steget meget. Frankrig, Spanien og Italien ligger langt bagefter i bærforbrug.

Selv om både produktion og forbrug stiger, er der også advarselssignaler. For eksempel har en uhæmmet vækst af blåbær ført til en markant reduktion af priserne på blåbær i Tyskland.

Hindbær og brombær har endnu ikke erfaret så stort et prisfald, men også her lurer faren. Endnu større pres på bærprisen kan få supermarkederne til at miste interessen, fordi deres fortjeneste bliver sat under pres, skriver AMI.


Emballagen


Forbrugernes holdning til bær er stadig positiv, men den store mængder plast, der anvendes til emballage, er et stigende problem.

Bærrenes triumf på markedet skyldes primært, at det dengang var muligt at lancere små portioner bær i passende størrelse plastemballage.

Tiden har ændret sig, miljødebatten har taget fart, men man kan ikke forestille sig, at plast helt kan undværes til markedsføring af bær. Sundhed er stadig et vigtigt argument for at spise bær, ikke mindst USA og Storbritannien, skriver AMI.