Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
13,8 procent af alle indkøbte æbler i Tyskland var sidste år økologiske. Kigger man på tyskernes samlede frugtkøb, var seks procent i 2017 økologisk. (Foto: Openfoodfacts.org)

Stigende salg af økologisk frugt i Tyskland

Seks procent af frugtsalget i Tyskland er nu økologisk. Bananer er topscoreren, men æblerne er også godt med.

Tyske forbrugere købere mere økologisk frugt end nogensinde før. Det er især økologiske bananer, der hitter med næsten 47 procent af det samlede økologiske frugtsalg.

På andenpladsen kommer æbler med små 14 procent af det samlede økologiske frugtsalg. På tredje- og fjerdepladsen ligger citroner og appelsiner med knapt 10 procent. Pærer ligger på femtepladsen med tre procent. Det skriver AMI.

Tyske forbrugere købte i 2017 220.000 tons økologisk frugt. Det svarer til seks procent af det samlede frugtkøb. For bananernes vedkommende udgør de økologiske 15 procent af det samlede banansalg, og for citronernes vedkommende udgør de økologiske 25 procent af det samlede citronsalg.


Æbler er den mest solgte frugt

Tyske forbrugeres efterspørgsel efter økologisk frugt har været stigende fra 2016 til 2017. Det gælder især pærer, hvor der er solgt godt 18 procent flere økologiske i 2017 i forhold til 2016.

For æblernes vedkommende er salget af de økologiske steget knapt 10 procent i perioden, mens bananer kun er steget 1,5 procent.

Tallene for det totale frugtsalg i Tyskland – både konventionel og økologisk – viser, at der sælges flest æbler. De udgør godt en femtedel af al solgt frugt, og på andenpladsen kommer bananer med knapt en femtedel. Jordbær og pærer ligger på hhv. syvende- og ottendepladsen hver med omkring fire procent af det totale frugtsalg.