Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Nordmænd skal bare have jordbær. Her er der køkultur på en af de første dage med jordbær på den norske bedrift Jordbærbua, der ligger lidt syd for Oslo. (Foto: Per Fredrik Saxebøl)

Direkte salg af bær med succes

To norske bærproducenter ved Drøbak lykkes godt med direkte salg af bær til forbrugerne. Indsatsen for at nå dertil er stor.

Beliggenhed, kvalitet og tålmodighed nævnes af to norske par, Per-Fredrik og Stine Saxebøl samt Roy og Åse-Marit Andersen, der dyrker bær ved Drøbak lidt syd for Oslo, når de bliver spurt om, hvordan man lykkes godt med direkte salg til forbrugerne.

Parrene har med hvert sit udgangspunkt hhv. indenfor og udenfor landbruget lykkedes med at opbygge velfungerende gårdbutikker, som sælger hovedparten af deres produktion fra 10 hektar jordbær og to hektar hindbær hjemmefra.

Beliggenheden er selvfølgelig vigtig, når man starter en gårdbutik. Det er meget lettere at komme i gang, hvis butikken og markerne kan ses direkte fra en befærdet vej eller er i nærheden af en større by.

Har man ikke en beliggenhed, hvor det kommer lidt af sig selv, så er det vigtigt at have tålmodighed, fordi du gennem ’mund- til mundmetoden’ og klog markedsføring skal opbygge en kundebase, som kan bære gårdbutikken.

I år er parkeringspladsen blevet udvidet, og i starten af sæsonen ser det ud til at være nødvendigt. Alle jordbær sælges fra boden, som ses på billedet.
I år er parkeringspladsen hos Jordbærbua blevet udvidet, og i starten af sæsonen ser det ud til at være nødvendigt. Alle jordbær sælges fra boden, som ses på billedet. Foto: Per Fredrik Saxebøl.



Tålmodighed er en dyd

Uanset påpeger parrene, at tålmodighed er en dyd, fordi det – uanset hvad du gør – tager år og hårdt arbejde at bygge produktionen, salgsstedet, produkterne og ikke mindst erfaringerne op.

Kvalitet nævnes også samstemmende af de to par som en kerneforudsætning for at lykkes. Aldrig gå på kompromis med kvaliteten, og slet ikke hvis du – som de gør – ønsker at tage høje priser og ikke deltage i kapløbet mod lave priser.

Ønsker du at tage højere priser end butikkerne i området, skal dine bær være bedre.


Kig forbi

Kommer du forbi Drøbak i sommer, kan du jo slå et smut forbi Jordbærbua eller Bringebærlandet og se, hvordan man kan gøre det og smage lidt på varerne.