Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Indkøbschef hos Rynkeby Foods, Carsten Pedersen, ser stadig muligheder for vækst. Det kan blandt andet være i højværdiprodukter, hvor råvaren kommer fra lokale leverandører. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Rynkeby vil sælge drikke med lokalhistorie

Rynkeby Foods indkøbschef fortalte på bæravlernes temadag, at virksomheden fremover vil efterspørge bær med en lokal historie.

På baggrund af de store udsving i afregningspriserne på solbær og surkirsebær var afsætning og markedsføring på programmet, da Dansk Bærdyrkerforening holdt temadag den 4. februar.

En af indlægsholderne var indkøbschefen hos Rynkeby Foods A/S, Carsten Pedersen, der har arbejdet med frugt og bær de sidste fire år.

Carsten Pedersen fortalte blandt andet om, hvordan bæravlerne kan gøre sig interessante i forhold til en juice- og saftmastodont som Rynkeby, der har været ejet af Arla Foods siden 1998.


Væksten skal komme fra højværdiprodukter
 

Rynkeby Foods producerer 150 mio. liter juice, most og nektar om året, og virksomheden har med et nyt højlager plads til 20.000 paller under tag.

- Profitabel vækst er stadig vigtig for os, og vi ser fortsat ekspansionsmuligheder i Europa. Salget af standardprodukter med appelsin og æble vil formentlig falde fremover, og for at være med her skal vi blive endnu mere effektive.

- Til gengæld tror vi på et stigende marked med højværdiprodukter, hvor Rynkeby også gerne vil være med. Det kan være til afsætning på tankstationer og kiosker, hvor forbruget er voksende, og forbrugerne vil betale en højere pris, sagde Carsten Pedersen


Kender ikke frugtens oprindelse

- Vi køber helst råvarer fra procesleverandører, der handler direkte hos avlerne. Men vi køber også råvarer gennem tradere og fra 3. parts produktion, fortalte Carsten Pedersen og pointerede, at Rynkeby i dag ikke kender bærrenes oprindelse, når de køber ind, fordi leverandørerne puljer bærrene.

- Koncentrat købt hos en udenlandsk procesleverandør kan derfor godt indeholde dansk frugt, men vi ved det ikke, sagde indkøbschefen og understregede, at nogle af Rynkebys nyeste NFC1-varianter indeholder danskproducerede solbær og æble.


Partnerskab i hele værdikæden

Rynkeby har fokus på langsigtet partnerskab igennem hele værdikæden.

- Rynkeby vil gerne indgå strategiske leverandørpartnerskaber for at sikre både tilgængelighed og bæredygtighed. Desuden tror vi på, at partnerskaber kan sikre en prisstabilitet og optimere forsyningskæden, sagde indkøbschefen og lagde vægt på, at leverandørerne også har fordele ved et strategisk partnerskab.

- Leverandører får et langsigtet samarbejde på for eksempel to-tre år, jeres forretning kan vokse, og I får profit, sagde Carsten Pedersen, der ikke var afvisende over for at skulle aftage en del af en produktion til en forud aftalt pris. - Men det bliver ikke til toppriser, vi vil hellere ligge i prisbåndets midterfelt.


Fælles fokus på naturlighed og bæredygtighed

Rynkeby efterspørger naturlighed og bæredygtighed, og derfor mente Carsten Pedersen, at Rynkeby og danske bærproducenter har fælles interesser.

- Jeres produkter er nogle af dem, som vi efterspørger i fremtiden. Det kan være fordi, I har produkter med en lokal historie, en speciel sort, en speciel smag eller produceret i et særligt miljø.

- Bæredygtigheden er med til at sikre prisstabilitet og konkurrencedygtighed, lød det fra Carsten Pedersen, der til sidst pointerede, at Rynkeby gerne vil sikre langsigtet volumen og priser, så det er win-win for alle i værdikæden.

En bold i luften

Inden Carsten Pedersen gik fra talerstolen, nikkede han ja til et forslag fra konsulent Laurits Balle, Gasa Nord Grønt, der spurgte, om Rynkeby vil være med til at lave et højkvalitetsprodukt af danske industribær med fokus på sorter, smag, miljø og klima.

Bolden er således givet op – spørgsmålet er, hvem der griber den og sender den af sted.


Rynkeby Foods i tal

  • Rynkeby Foods ligger i Ringe.
  • Virksomheden blander og tapper drikke – men presser ikke frugt og bær.
  • 200 medarbejdere, hvoraf halvdelen er beskæftiget i produktionen, og halvdelen arbejder med salg, markedsføring og administration.
  • Producerer årligt 150 mio. liter juice, saft og nektar.
  • Leverancen af råvarer – koncentrat, NFC1 og pure – svarer til 1.200 tankbiler om året.
  • Forbruget af solbærkoncentrat anslår indkøbschef Carsten Pedersen til at ligge på cirka 50 ton årligt.
    Forbruget af surkirsebærkoncentrat er ganske lille.
  • 65 leverandører og 120 forskellige råvarer.
  • 10 procent af Danmarks samlede æbleproduktion svarer til 2½ uges behov for æblejuice hos Rynkeby Foods.
  • Rynkeby Foods omsætning ligger på 1,2 mia. kroner på det nordiske marked, hvor Sverige ligger forrest og Danmark som nummer to.
  • Tre brands: Rynkeby, Godmorgen og Innocent. Sidstnævnte producerer Rynkeby ikke, men sælger og distribuerer kun.
  • Verdens største CSR-aktivitet: Velgørenhedscykelholdet Team Rynkeby med 1.450 cyklister i 2015.

1. NFC = Not From Concentrate.


Afsætning interesserer i høj grad danske bæravlere, der lyttede til flere indlæg om markedsføring, rammevilkår salg på Bærdyrkerforeningens Temadag.
Afsætning interesserer i høj grad danske bæravlere, der lyttede til flere indlæg om markedsføring, rammevilkår salg på Bærdyrkerforeningens Temadag. Foto: Annemarie Bisgaard.