Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Der bliver solgt rigtig mange økologiske gulerødder i butikkerne, og det bidrager godt til, at frugt og grønt nu udgør 33 procent af detailsalget af økologiske varer. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Gulerødder slår mælk som øko-favorit

Salget af økologiske varer i de danske butikker fortsætter rekordkurs. Frugt og grønt overhaler mejerivarer.

Forbrugerne i de danske butikker fortsætter med at fylde mange økologiske varer i indkøbskurven, og især økologisk frugt og grønt fylder stadigt mere.

Detailsalget af økologiske varer udgjorde 11,3 milliarder kroner i 2017 mod 8,7 milliarder kroner i 2016, oplyser Danmarks Statistik.

- Det økologiske fødevaresalg udgør nu over 13 procent af det samlede fødevaresalg i Danmark. Det er ret imponerende og faktisk lidt af en verdensrekord, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i interesseorganisationen Landbrug & Fødevarer.


Frugt og grønt er største varegruppe

En del af den markante stigning skyldes dog, at opgørelsen er udvidet med salg af fødevarer fra nettet - for eksempel måltidskasser. Men det uagtet har salget af økologiske varer de seneste år gang på gang overgået sig selv.

Med opgørelsen fra 2017 har salget af økologisk frugt og grønt overhalet mejerivarer - mælk, ost, og æg - som største varegruppe.

- Mejeri-kategorien har altid været den største kategori inden for økologisk salg. Men nu køber forbrugerne så meget frugt og grønt, at det udgør en større andel. Det er især økologiske gulerødder, der bliver solgt rigtig mange af, siger Kirsten Lund Jensen.


Væksten fortsætter

Salget af frugt og grønt steg fra 2,5 mia. kroner i 2016 til 3,7 mia. kroner i 2017. Salget af mælk, ost, og æg udgjorde 3,0 milliarder kroner i 2017.

Frugt og grønt udgør 33 procent af detailsalget af økologiske varer.

Salget af økologiske varer er generelt steget år for år. Hos Landbrug & Fødevarer forventer man, at det fortsætter. Organisationen forventer, at salget i år vil vokse 10-15 procent.