Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Gartner Lise Hesselkilde Christensen, Hesselbækgård Havecenter, t.v., erfarer efter at have været på kursus, at god service og information til kunderne kan føre til mersalg.

Grønne fingre bliver bedre til salg og service

Medarbejdere på planteskoler, gartnerier og havecentre kan komme på et gratis kursus i personlig service for at styrke salget.

Erhvervsakademi Aarhus udbyder i samarbejde med 3F og GLS-A og med tilskud fra Jordbrugets Kompetencefond et kursus på akademiniveau for medarbejdere på planteskoler.

'Personlig service, der styrker salget' er et fire-dages forløb med fokus på service, den gode kundeoplevelse og styrkelse af plantesalget i gartnerier, havecentre og planteskoler. Der bliver også kigget på, hvordan medarbejderne kan indarbejde god service i opbygning af butikken.

Forløbet stiller skarpt på, hvordan medarbejdere kan bringe egen personlighed og faglighed endnu mere i spil i dialogen med kunden.


Gartneroverenskomst

Kurset støttes af Jordbrugets Kompetencefond og er gratis for medarbejdere, der arbejder under gartneroverenskomsten mellem 3F og GLS-A.

I forvejen har 3F mange AMU-kurser inden for gartnerisektoren, men det er første gang, fagforeningens medlemmer har mulighed for at vælge et kursus på akademiniveau. Det fortæller Karin Olsen, uddannelseskonsulent i 3F.

- Rigtig mange gartnerier og havecentre har ikke fornyet sig i en årrække og præsenterer deres produkter på helt traditionel vis. Det kan nye kompetencer inden for salg og service hos vores medlemmer forhåbentlig ændre på, siger Karin Olsen.

Uddannelsestilbuddet er samtidig attraktivt, fordi det er en mulighed for at undgå at sende medarbejdere hjem om vinteren, hvor mange planteskoler kører på lavt blus.


God service fra start til slut


Gartner Lise Hesselkilde Christensen, Hesselbækgård Havecenter på Sjælland, har arbejdet med handel i 20 år. Hun har deltaget i kurset fra Erhvervsakademi Aarhus og undersøgte i sin afsluttende opgave, hvordan man optimerer kundernes oplevelse fra start til slut.

Ny viden fra kurset har skabt værdi for Hesselbækgård Havecenter. Samtidig er Lise Hesselkilde Christensen glad for at have fået værktøjer, der kan hjælpe hende med at skabe mersalg.

- Tidligere kunne jeg være tilbageholdende med at tilbyde mersalg, fordi jeg tænkte, det lagde unødigt pres på kunden.

- Men nu kan jeg se, at mersalg faktisk er en service, hvis det f.eks. er et godt råd. Husk at købe ekstra jord, når du køber en stueplante, hvis du tænker på at plante over i anden potte, siger Lise Hesselkilde Christensen.


Fakta

  • Jordbrugets Kompetencefond støtter kurset og betaler ophold, kursusgebyr og materialer.
  • Virksomheden har mulighed for at søge og modtage SVU.
  • Virksomheden betaler medarbejderen løn i perioden.