Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Når danskerne køber økologi, vil de have danske varer og specielt indenfor æg, mælkeprodukter grønsager og fjerkræ, viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer. (Foto: Stig F. Nielsen)

Vi vil have danske økologiske varer

For danskerne har det stor betydning, hvor de økologiske produkter kommer fra. Specielt når det drejer sig om æg, mælkeprodukter, grønsager og fjerkræ.

Landbrug & Fødevarer har siden 2013 årligt fået lavet en markedsanalyse omkring danskernes holdning til og indkøb af økologi.

For første gang er forbrugerne spurgt, om det betyder noget, hvilke lande de økologiske varer kommer fra – og det gør det, viser svarene.


Forskel på produkterne

Hele 60 procent af den voksne befolkning over 30 år siger, at det har stor eller meget stor betydning, at varerne er danske. Der er dog forskel på de enkelte produkter.

Øl, sodavand, kolonial og ost må gerne komme fra andre lande, til gengæld siger næsten 80 procent af de adspurgte, at økoæggene skal være danske.

Mellem 50 og 70 procent foretrækker også danske mælkeprodukter, grønsager og fjerkræ.


Lokalt tæller

Erfaringerne fra andre undersøgelser viser, at nationalitet får en større og større betydning i hele verden.

Der er mere fokus på, at man skal købe lokale varer, idet man gerne vil støtte sit lokalsamfund og samfundsøkonomien. Samtidig føler mange, at man bidrager til et bedre klima på grund af den kortere transport.

Et andet aspekt er, at danskerne stadig har tillid til, at vi har en større fødevaresikkerhed, bruger færre sprøjtemidler og har en bedre produktion i Danmark.


Prisen har betydning

På tværs af geografien er det fortsat økonomien, der er afgørende, når økologi vælges til og fra. Omkring tre ud af fire svarer, at varerne skal være billigere, hvis de skal købe mere økologi.

De adspurgte danskere siger i analysen, at det er grønsager, de oftest køber økologisk. Dermed overhaler grønt både æg og mælkeprodukter, som elleres var den mest købte varekategori for fem år siden.


Størst vækst i frugt og grønt


Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk frugt og grønt er vokset med 26 procent fra 2015 til 2016 og nu udgør 29 procent af det samlede økosalg. På et år det det samlede økoslag steget med 14 procent.

Analysen er foretaget af analyseinstituttet Norstat blandt 1.004 danskere mellem 18 og 70 år, skriver Politiken.