Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Der er mange måder at øge salget af frugt og grønt på i butikkerne. Juryen for Frugt- og grøntprisen blev inspireret på deres tur rundt til årets nominerede. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Tips til mersalg i butikkerne

Juryen for Frugt- og grøntprisen 2017 har været på tur hos årets nominerede. På turen samlede den de bedste tips til mersalg.

Det bugner med grønne og sprøde varer hos de seks nominerede til årets Frugt- og grøntpris. Juryen har turneret rundt i butikkerne og samlet de bedste fif.

Det er blevet til seks S’er, som Landbrug & Fødevarer giver videre:

#1 Sprødt look
Understreg kategoriens frisked og naturlighed med et grønt look. I Føtex på Nørrebro vokser der et træ op igennem peberfrugterne.

#2 Sæsonvogn
Brug en markedsvogn til at fremhæve lokale grønsager i sæson. Det har de gjort i Kvickly i Hadsten. Da juryen var forbi, bugnede det med grønsager fra det lokale gartneri Sommergrønt.

#3 Sund kasse
Frist dine kunder med grønne sager, mens de står i kø. I Lidl i Thisted er der placeret frugt og grønt ved kassebåndet, som lokker kunderne til at købe vindruer, abrikoser og tørret frugt.

#4 Spontane frugt- og grøntkøb
Placér frugt og grønt uden for frugt- og grøntafdelingen. I Rema 1000 i Nykøbing Falster har de drysset frugt og grønt ud over hele butikken. Og ved siden af frysedisken fandt vi abrikoser.

#5 Smagsprøver
Brug smagsprøver til at sætte fokus på en udvalgt vare og inspirer dine kunder til impulsløb. I Fakta i Skanderborg byder de på smagsprøver på solmodne tomater.

#6 Sakse og krydderurter
Tilbyd friske urter i den rette mængde. I Meny i Hellerup bugner det med friske krydderurter. Og her klipper kunderne selv præcis den mængde, de skal bruge.


Vinderen kåres på Fødevaredagen

  • Vinderne af Frugt- og grøntprisen kåres på Fødevaredagen den 26. september. Der kåres en vinder i hver af de to kategorier – discount og supermarked.
  • Frugt og grøntprisen uddeles i år for fjerde gang.
  • Sidste år vandt Fakta Skipperen i Aalborg i kategorien discount, og Meny på Vermlandsgade på Amager vandt i kategorien supermarked.
  • Bag Frugt- og grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med finansiering fra Produktionsafgiftsfonden for frugt- og gartneriprodukter samt Foreningen Plan Danmark.

Læs også artiklen ’Jury på udkig efter de bedste frugt- og grøntbutikker’.