Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Adm. direktør, Jens Nannerup, Gasa Odense Frugt & Grønt, synliggør i disse dage danske, økologiske grønsager for internationale indkøbere på verdens største fødevaremesse, Anuga i Køln. (Foto: Jørn Malte Rahn)

Fremstød for dansk øko-grønsager i Køln

Gasa Odense er med på en dansk fællesstand på Anuga for at deltage i et fremstød for eksport af danske, økologiske grønsager.

I dagene 7.-11. oktober deltager Gasa Odense Frugt & Grønt i verdens største messe for økologiske og konventionelle fødevarer, Anuga i Køln.

Gasa Odense er med på en fællesstand arrangeret af Landbrug & Fødevarer, hvor ni andre danske virksomheder også er med.

- Det er første gang vi er med på Anuga, og det er rigtig godt at være en del af en fællesstand, hvor vi kan netværke og bruge hinandens faciliteter, fortæller Gasa Odenses adm. direktør Jens Nannerup, der selv er med på standen.


Salgstrainee Jørn Malte Rahn, Gasa Odense, fortæller indkøbere om, hvordan danske, økologiske grønsager er produceret.


Spændende potentiale


- Vi er her for at præsentere danske grønsager for aktører, vi ikke kender i forvejen. Vi vil gerne være med til at udvikle dansk gartneri og skabe nye muligheder for vores producenter, siger Jens Nannerup, der i weekenden talte med mange interesserede, oversøiske indkøbere.

- De første tre dage mødte vi udelukkende helt nye kunder, blandt andet fra Mellemøsten, Nordamerika og Asien. Her ligger der et spændende potentiale. Når hollænderne og spanierne kan eksportere frugt og grønt til Japan, så kan vi selvfølgelig også, påpeger Jens Nannerup, der allerede har noget på blokken at arbejde videre med.

- Også lande som Qatar og Forenede Arabiske Emirater har vist stor interesse for danske produkter. De har stort set ingen produktion selv og er meget interesseret i økologi og fødevaresikkerhed. Og her er Danmark et godt navn, siger direktøren.

De kommende dage kommer de fleste indkøbere på Anuga fra nærmarkeder som blandt andre Holland, Tyskland og Frankrig. Her håber Jens Nannerup at få kontakt med især indkøbere fra foodservice, procesindustrien og virksomheder med fokus på babymad og juice.


Gasa Odense er én blandt 10 danske virksomheder, der i disse dage er med på Landbrug & Fødevarers fælles, økologiske stand på Anuga i Køln. Foto: Jørn Malte Rahn.



Dansk øko-eksport på vej op


Landbrug & Fødevarer forventer, at dansk landbrugs øko-eskport i 2016 lander på omkring 2,3 mia. kroner. Det svarer til en stigning på 13-15 procent på blot et enkelt år. I 2015 var tallet på 2,0 mia. kroner. Den økologiske eksport til Tyskland udgjorde omkring 40 procent af hele eksporten.

Det gør Tyskland til Danmarks absolut vigtigste eksportmarked indenfor økologiske varer. Sverige er nummer to, og Kina er nummer tre. Mejerivarer, grisekød og grønsager udgør hovedparten af den danske økologi-eksport, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.


Fakta

  • Anuga messen holdes hvert andet år i Køln, i år fra den 7.-11. oktober.
  • I 2015 var der ca. 160.000 besøgende og 7.400 udstillere.
  • Anuga er verdens største messe for økologiske og konventionelle fødevarer, et samlingspunkt for hele fødevarebranchen.
  • På messen mødes aktører fra hele verden for at opdage og opleve nye tendenser på markedet.
  • På Landbrug & Fødevarers fælles, økologiske stand deltager i år Gasa Odense Frugt- & Grønt Amba, Odense, Asiros Nordic A/S, Sorø, Aarhus, JuicOrganic ApS, Atria Denmark, Horsens, Them A/S, Them, Burt Lewis Europe, Haderslev, Christina Hansen Organics Aps, Gentofte, De Jydske Eddikebryggerier A/S, Randers, House of Originals/Original Chia Wholesale, Taastrup og Q-Organic ApS, Odense.