Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Hvordan får man forbrugerne til at spise flere grønsager? Det handler ikke så meget om at udvide grønsagssortimentet for den enkelte forbruger men mere om at gentænke, hvordan grønsagerne kan bruges. Forbrugerne savner ideer og inspiration til nye anvendelsesmuligheder – og gerne i indkøbsøjeblikket. (Foto: Colourbox)

Forbrugerne savner inspiration til grønsagerne

De danske forbrugere har faktisk et bredt kendskab til grønsager, men de mangler ideer og inspiration til nye anvendelsesmuligheder.

Det er ikke kendskab til grønsager, der er hæmskoen for at få flere grønsager på tallerkenen.

Danskerne har nemlig et bredt kendskab til grønsager og køber hen over året i gennemsnit 25 forskellige typer, viser en analyse fra Måltidspartnerskabet.


Ideer og inspiration


Blandt de absolutte favoritter er løg, tomater, gulerødder, agurk og peberfrugt. Det er især kvinderne og danskere over 50 år, som har fokus på at spise grønsager og har et bredt repertoire af grønsager.

I indsatsen for at få danskerne til at spise flere grønsager har Måltidspartnerskabet tegnet signalement af 37 grønsager: Hvad er deres styrke og svagheder, muligheder og trusler. Desuden har de undersøgt, hvilke forbrugertyper der køber de forskellige grønsager, og hvordan de bliver tilberedt og spist.

En af vejene til mere grønt på danskernes tallerken er inspiration til at øge frekvensen af, hvor ofte grønsagerne spises. Derfor er der behov for inspiration til nye anvendelsesmuligheder for grønsagerne – og gerne indenfor de retter, forbrugerne i forvejen spiser.

Seks ud af ti danskere peger på udfordringer i forbindelse med at spise grønsager, hvor de vigtigste netop handler om manglen på ideer og inspiration – og gerne i forbindelse med indkøbssituationen.


En lys fremtid for grønt

Trendsætterne blandt danske forbrugere har det seneste år købt 31 forskellige grønsager. De spiser varieret og sundt og bruger mange forskellige grønsager og er især glade for vegetarretter og det sydeuropæiske køkken.

Der er fokus på at undgå pasta, ris og brød og i stedet spise grønsager for at blive mætte og erstatte stivelsesholdige fødevarer.

Derfor tegner fremtiden lyst for grønsagerne. Trendsætterne spiser for eksempel langt oftere end resten af danskerne spidskål, grønkål, squash, grønne asparges, spinat og salat.

Disse grønsager har derfor potentiale til at blive en langt større del af danskernes kost i fremtiden.


Fakta

  • Undersøgelsen om danskernes holdninger til og brug af grønsager er gennemført af Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet og i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Gartneri og Sæson samt med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.
  • Usages & Attitude rapporten om grønsager kan hentes på www.maaltidspartnerskabet.dk/publikationer. Her findes også de 37 profiler af danskernes grønsager.