Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
PanAmerican Seed er en blandt mange deltagere i FlowerTrials, der har et stærkt fokus på Petunia med Petunia Wave® serien som flagskib. (Foto: Lotte Bjarke)

Tusindvis af Petunia sorter

Petunia er en af de helt store sællerter på verdensplan. FlowerTrials i juni afspejlede, at forædlerne har øje for det.

Fra tirsdag til fredag i uge 24 valfarter den internationale gartneriverden til FlowerTrials i Tyskland og Holland for at få opdateret overblikket over sortiment, nyheder og trends.

2017 udgaven af FlowerTrials slog med 59 deltagende forædlings- og småplantevirksomheder i prydplantesegmentet alle hidtidige rekorder.

Kun få af de 59 virksomheder, som åbnede dørene under FlowerTrials, havde ikke Petunia at byde på. En strøm af nyskabelser med fantastiske farver og mønstre mødte de besøgende.

Der er ingen tvivl om, at Petunia og planteartens nære slægtninge hører til de mest populære sommerblomster overhovedet på verdensplan.

Hos Dümmen Orange er der ingen tvivl om, at den nye tofarvede mørklilla og hvide Petunia ’Miss Marvelous’ bliver et hit blandt havefolket. Derfor får den massiv markedsføring med på vejen.
Hos Dümmen Orange er der ingen tvivl om, at den nye tofarvede mørklilla og hvide Petunia ’Miss Marvelous’ bliver et hit blandt havefolket. Derfor får den massiv markedsføring med på vejen. Foto: Lotte Bjarke.


Markedsføring med i købet


Med så stort et marked for Petunia og så stærkt et fokus på produktudvikling og forædling ligger det samtidig forædlingsindustrien stærkt på sinde at synliggøre landvindinger og specialiteter.

Det betyder, at der udvikles serier med fængende navne for at skabe brands. Det et betyder også, at de sorter og serier, som der er størst tro på, får masser af markedsføring bundet i halen i form af for eksempel annonce- og butiksmateriale som plakater, skilte, bannere og meget mere.

Markedsføringskampagner ved hjælp af de sociale medier er en nyskabelse, der utvivlsomt er kommet for at blive. Rammer man rigtigt, er rækkevidden enorm.

Læs meget mere om FlowerTrials i Gartner Tidende nr. 9/2017, der udkommer den 10. august.

Petunia ’Blueberry Mint’ fra FloriPro Srevices er et godt eksempel på, hvor langt forædlerne kan nå, når det handler om at skabe fantastiske farvekombinationer i Petunia.
Petunia ’Blueberry Mint’ fra FloriPro Services er et godt eksempel på, hvor langt forædlerne kan nå, når det handler om at skabe fantastiske farvekombinationer i Petunia. Foto: Lotte Bjarke
.

Selecta kommer nu med en efterfølger til hittet Petunia ’Night Sky’ med dyblilla, fløjlsagtige blomster med hvide stjernestænk. Pink Petunia ’Baby Doll’ er lysende pink med sjove, hvide pletter, og der er også bygget et helt koncept op omkring den.
Selecta kommer nu med en efterfølger til hittet Petunia ’Night Sky’ med dyblilla, fløjlsagtige blomster med hvide stjernestænk. Pink Petunia ’Baby Doll’ er lysende pink med sjove, hvide pletter, og der er også bygget et helt koncept op omkring den. Foto: Lotte Bjarke.

Crazytunia® serien fra Beekenkamp omfatter sorter med masser af blikfang. Petunia Crazytunia® Frisky Purples er bestemt en af dem.
Crazytunia® serien fra Beekenkamp omfatter sorter med masser af blikfang. Petunia Crazytunia® Frisky Purples er bestemt en af dem. Foto: Lotte Bjarke.

Petunia Viva® ’Cappucino’ fra Florensis.
Petunia Viva® ’Cappucino’ fra Florensis.

Petunia ’Raspberry Swirl’ fra Florensis.
Petunia ’Raspberry Swirl’ fra Florensis.

Petunia ’Dreamstar’ fra Kientzler.
Petunia ’Dreamstar’ fra Kientzler.

Petunia Happy Magic® Giant Velvet Wash fra Channel Island Plants.
Petunia Happy Magic® Giant Velvet Wash fra Channel Island Plants.