Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Tre lastbiler fra logistikvirksomheden Alex Andersen Ølund A/S spreder havestemning på motorvejene i en ny kampagne fra Danske Planteskoler. (Foto: Morten H. Jensen)

Lastbiler formidler haveglæde på motorvejen

Danske Planteskoler sender i samarbejde med Alex Andersen Ølund A/S rullende reklamer for haveglæde ud på motorvejene.

Tre lastbiler fra Alex Andersen Ølunds store flåde er blevet beklædt med store, flotte billeder af lækre havemiljøer og hyggelige indkøbsscener fra havecentre.

De tre biler er første etape i en ny kampagne, der skal bringe haveinspiration og lyst til at komme i haven eller i havecentret ud til en kæmpe målgruppe. Flere lastbiler kommer på gaden i nærmeste fremtid.

Morten H. Jensen, der sidder i Danske Planteskolers bestyrelse, er idemanden bag kampagnen.

- Ideen opstod i forlængelse af Danske Planteskolers Grønne Pletter projekt. Vi kan jo ikke dække hele landet med Grønne Pletter. Det må kunne gøres mere effektivt, så flere får den gode oplevelse. Og lastbilerne kommer jo der, hvor folk er: På motorvejen, i byerne og ved havecentrene, pointerer Morten H. Jensen.

Brødrene Tommy, Ib og Jan Andersen, står bag logistikvirksomheden Alex Andersen Ølund A/S. Firmaet stiller lastbiler gratis til rådighed for Danske Planteskolers kampagne, der skal sprede haveglæde helt ud på motorvejen.
Brødrene Tommy, Ib og Jan Andersen, står bag logistikvirksomheden Alex Andersen Ølund A/S. Firmaet stiller lastbiler gratis til rådighed for Danske Planteskolers kampagne, der skal sprede haveglæde helt ud på motorvejen. Foto: Lotte Bjarke.



Rullende reklamer virker

Alex Andersen Ølund, der er specialiseret i transport af blomster, frugt og grønt, stiller lastbilerne gratis til Danske Planteskolers rådighed.

- Logistikvirksomheden er en oplagt samarbejdspartner. Den kører i forvejen med planter, men man kan ikke se det. Nu bliver bilerne set alle vegne både i Danmark og på de europæiske motorveje, siger Julie Schou Christiansen, GartneriRådgivningen A/S, der er tovholder på projektet.

Hun pointerer, at nye undersøgelser baseret på 3.000 interviews viser, at out-door reklamer er det, der virker på moderne forbrugere.

De skaber opmærksomhed og vækker købslysten ikke mindst i det unge forbrugersegment. Dermed er Danske Planteskoler i den grad kommet med på vognen med sin nye kampagne.

Danske Planteskolers bestyrelse glæder sig over samarbejdet med Alex Andersen Ølund A/S, der betyder, at logistikvirksomhedens logo på foreløbig tre lastbiler skiftes ud med sloganet Plants make living og inspirerende miljøbilleder.
Danske Planteskolers bestyrelse glæder sig over samarbejdet med Alex Andersen Ølund A/S, der betyder, at logistikvirksomhedens logo på foreløbig tre lastbiler skiftes ud med sloganet Plants make living og inspirerende miljøbilleder. Foto: Lotte Bjarke.



Kampagne skubber til plantesalget

Kampagnen er finansieret med hjælp fra GAU-midler og formidler foruden billedoplevelsen sloganet Plants make living. Det engelske slogan er valgt, netop fordi lastbilerne ikke udelukkende kører på de danske veje.

Billederne er neutrale og viser et miljø og en stemning skabt af et bredt udsnit af planter til haven, så det ikke er bestemte produktgrupper, der fremhæves. På den måde er lastbilerne velkomne uanset hvor, planterne skal leveres.

Den rullende markedsføring er forholdsvis billig, idet omkostningerne pr. lastbil beløber sig til cirka 30-35.000 kroner, hvoraf en stor del går til foto og layout.

I 2017 vil der blive optaget flere fotos til kampagnen, så flere lastbiler kan komme på vejene og sprede det glade budskab i 2018 og ad den vej skubbe til plantesalget.