Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Claus Dalby er censor, når Gert Graff, Graff Kristensen A/S, inviterer til julestjerneeksamination i gartneriet i Sabro, hvor næste års julestjernesortiment i Bilkas high end segment fastlægges. Foto: Lotte Bjarke

Julestjerner til eksamen

Julestjerner fra flere forædlere samles midt i december hos Graff Kristensen A/S, når Bilka afholder julestjerneeksamination

Bilka har i samarbejde med den kendte havemand Claus Dalby og potteplantegartneriet Graff Kristensen A/S i Sabro skabt en serie julestjerner, der er lidt ud over det sædvanlige. Et koncept, der er strikket så godt sammen, at det er lykkedes at få mange forbrugere til at betale ekstra for de julestjerner, der slipper igennem nåleøjet og bliver udvalgt til konceptet.

Midt i december er tiden inde til at planlægge næste års sortiment. Derfor samler gartneriet nye og kendte sorter til en imponerende julestjerneudstilling, hvor sorter fra en lang række julestjerneforædlere præsenteres side om side, så de umiddelbart kan sammenlignes.

Julestjerner som butikseksponeringer Graff
Det er et stort arbejde at stille de mange julestjerner op, så sorterne fra forskellige forædlere dels kan sammenlignes, dels sættes sammen til fristende butikseksponeringer. Foto: Lotte Bjarke

 

Nyt farvetema hver uge

Julestjernerne sættes desuden ind i en række miljøer, der afspejler dette års skiftende temaer julestjernesæsonen igennem. Temaer, der blev skabt af Claus Dalby ved sidste års julestjerneeksamination for at sikre smuk butikseksponering fra først til sidst julestjernesæsonen igennem.

- Claus Dalby vælger julestjerner med farver og typer sammen med medarbejdere fra Dansk Supermarked, og gartneriet supplerer med dyrknings- og holdbarhedstests, forklarer Poul Graff fra forædlingsvirksomheden Graff Breeding, der har til huse under samme tag som gartneriet.

Rød julestjerne fra Graff
Graff Breeding har store forventninger til en ny sort med mindre, mere fligede brakteer end den traditionelle julestjerne og håber, den også appellerer til Claus Dalby, så den kommer med i næste års Bilka sortiment. Foto: Lotte Bjarke

 

Claus Dalby vælger

Poul Graff pointerer, at sorterne fra Graff Breeding ikke har fortrinsret til at indgå hverken i Bilkas julestjernesortiment eller i produktionen i gartneriet. Sortsvalget ligger i hænderne på Claus Dalby og Bilka, men han lægger selvfølgelig ikke skjul på, at det skaber glæde og stolthed, når virksomhedens Q-ismas Star® sorter bliver valgt ud.

Eksaminationen udvikler sig hurtigt til en workshop, hvor der flyttes rundt og rundt på julestjernerne i udstillingen. Claus Dalby skaber kombinationer, så de enkelte ugers sortimenter bliver lækre og iøjnefaldende, når de til næste jul præsenteres for danskerne anno 2018.

Julestjernepose med foto af Claus Dalby
De sorter, der bliver udvalgt til konceptet, bærer et foto af Claus Dalby, der understreger, at han giver den udvalgte sort sine anbefalinger med på vejen. Foto: Lotte Bjarke

 

Emballagen er vigtig

- Det er et kæmpe arbejde, I gør. Det er slet ikke det samme som at sidde med et Excel ark. Vi mennesker er visuelle, og det at kunne lege med planterne gør en kæmpe forskel. Her har vi de vældig gode planter, men vi har også en smuk emballage. Det betyder alverden, siger Claus Dalby.

Julestjernerne pakkes i poser, der ligner gammeldags papirposer, men er fremstillet, så de kan tåle vand. Poserne bærer endvidere et foto af Claus Dalby, der fungerer som forbrugernes guide til de udvalgte produkter, han vil stå inde for.

- Det er vigtigt for os at konceptet præsenterer noget, vores konkurrenter ikke har. Vi skal ikke bare have en rød julestjerne, som ligner alle de andre. Vi skal have en rød julestjerne, der er noget særligt, understreger Peter Kousted, der er kategorichef ved Dansk Supermarked.

Peter Kousted giver Claus Dalbys medvirken en stor del af æren for, at det rent faktisk er lykkedes at løfte et produkt som en julestjerne, så forbrugerne vælger kvalitet frem for pris, når de bliver præsenteret for konceptet.