Der var trods de særlige omstændigheder genvalg til hele bestyrelsen for Danske Planteskoler, da brancheorganisationen afholdt sin generalforsamling i Horsens Statsfængsel den 7. juni 2017. (Foto: Lotte Bjarke)

Generalforsamling i fængslende omgivelser

Danske Planteskoler afholdt sin generalforsamling den 7. juni i Horsens Statsfængsel. En fyldig beretning blev enstemmigt vedtaget.

I brancheorganisationen Danske Planteskoler er der tradition for, at den årlige generalforsamling er anledning til andet og mere end faglig snak og erhvervspolitik.

Hvert år afholdes generalforsamlingen et nyt og spændende sted, og der arrangeres ledsagertur, rundvisning på stedet og festmiddag. Således også i år, hvor det tidligere Horsens Statsfængsel dannede rammen om både fagligt og socialt samvær.

Henning Roed, der er formand for Danske Planteskoler, fortalte i sin formandsberetning, at brancheorganisationen sprang til, da muligheden bød sig for at sætte et fingeraftryk på en ny serie have-TV på TV2. Foto: Lotte Bjarke.

Sponsorat til have-TV

Formandens beretning, for sådan hedder det i Danske Planteskoler, hvor det er formanden, der er afsender på beretningen, gav et overblik over de mange aktiviteter, Danske Planteskoler er involveret i.

- Den største nyhed er, at vi fik mulighed for at være med til at lave have-TV. Det var ikke noget, vi havde set komme, men vi syntes, ideen var så god, at vi ikke bare kunne skyde den ned, sagde Danske Planteskolers formand Henning Roed, da han fik ordet for at aflægge sin beretning.

Sammen med Danske Havecentre sponsorerer Danske Planteskoler TV2s initiativ med 450.000 kroner.

Konceptet er, at der optages haveprogrammer efter nogenlunde samme læst som det populære program Nybyggerne. Fire par dyster om at skabe den smukkeste have fra bar mark på arealer ved Egeskov Slot. De i alt syv programmer vises på TV2s hovedkanal i bedste sendetid.

En stor del af Danske Planteskolers knapt 40 medlemmer samt inviterede gæster overværede generalforsamlingen. Foto: Lotte Bjarke.

Bredspektret erhvervspolitik

I det hele taget er markedsføring af planter og haveglæde et vigtigt element på Danske Planteskolers agenda. Et andet nyt initiativ er en håndfuld lastbiler fra Alex Andersen Ølund, der bliver forsynet med store inspirerende havebilleder. De skal give lyst til at suse hjem i haven, og de understøtter samtidig haveprogrammerne.

De danske planteskolers erhvervspolitiske interesser varetages af Danske Planteskoler i samarbejde med Dansk Gartneri og GartneriRådgivningen.

Listen over indsatsområder er lang og strækker sig fra blandt andet forenkling af læhegnsordningen og forbud mod rynket rose over pesticidstrategi, plantesundhedsforordning til norsk importtold og voksende interesse for skovrejsning.

Generalforsamlingen godkendte enstemmigt formandens beretning, der fik rosende ord med på vejen. Efterfølgende blev Henning Roed lige så enstemmigt genvalgt til formand. Der var ligeledes genvalg til Henrik Christensen og Søren Iversen, mens Torben Leisgaard og Morten H. Jensen ikke var på valg.