Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Floradania deltager i 2018 på Floradecora messen i Frankfurt, der afholdes i forbindelse med Christmasworld. Messekonceptet er skabt ud fra indkøbernes behov med individuelle stande i ensartede flowercircles og flowertables, hvor indkøberne umiddelbart kan sammenlignealle udstillernes produkter. (Foto: Messe Frankfurt)

Floradecora vil føje nye salgskanaler til

En ny messe med et nyskabende messekoncept for blomster og planter er vokset ud af messeklassikeren Christmasworld.

Messe Frankfurt lancerede i 2017 Floradecora som en ny fagmesse for blomster og potteplanter placeret i sammenhæng med messen Christmasworld, der har mere end 20 år på bagen.

Interessen for førsteudgaven var så god, at Floradecora 2018 nu er i støbeskeen. Denne gang med dansk deltagelse, idet Floradania på vegne af den danske potteplantebranche har booket en stand på messen, der løber af stablen 23.-30. januar 2018 i Frankfurt.

”Hvad skal det nu til for” er en nærliggende rygmarvsreaktion på den ide. Endnu en messe umiddelbart efter IPM, der jo traditionen tro er en af årets vigtigste begivenheder for mange danske gartnerier. Giver det overhovedet mening?


Inspiration til fremtidens indkøbere


Spørger man Peter Larsen-Ledet, direktør for Floradania, giver det masser af mening:

- Floradecora er en mulighed for at præsentere danske planter for blandt andre nye typer af kategorichefer og inspirere dem, der ikke plejer at købe planter.

- Måske er det fremtidens indkøbere, der kommer. Så vil det jo være ærgerligt at stå tilbage og bare have gjort det, vi plejer at gøre, pointerer Peter Larsen-Ledet.

Den nordiske presse blev introduceret til ideerne bag Floradecora ved et pressemøde i København den 10. september, der begyndte i Tage Andersens betagende planteunivers i Ny Adelgade.
Den nordiske presse blev introduceret til ideerne bag Floradecora ved et pressemøde i København den 10. september, der begyndte i Tage Andersens betagende planteunivers i Ny Adelgade. Foto: Lotte Bjarke.


43.200 besøgende i 2017


På et pressemøde i København for de nordiske lande gav Eva Olbrich, Messe Frankfurt, som direktør for Christmasworld og Floradecora en fængslende introduktion til messerne og ideerne bag dem.

- Vi vil have udstillerne på Floradecora til at møde nye ansigter, så der opstår nye salgskanaler. Det er helt nyt land for gartnerisektoren, der for eksempel er vant til at sælge gennem auktionssystemer, hvor de end ikke kender kunden, pointerede Eva Olbrich.

Christmasworld er en succesrig messe, der henvender sig bredt til detailhandlens indkøbere. I 2017 gik 43.200 besøgende gennem tælleapparaterne. En fremgang på 10 procent i forhold til året før blandt andet takket være nyskabelsen Floradecora, der havde 67 udstillere i 2017.

60 procent af de besøgende kommer fra andre lande end Tyskland, og traditionelt er der rigtig mange havecentre og florister blandt de besøgende.

Eva Olbrich, der er direktør for Christmasworld og Floradecora for Messe Frankfurt understreger, at Christmasworld har formået at bevare formen som en decideret indkøbsmesse gennem skiftende tider.
Eva Olbrich, der er direktør for Christmasworld og Floradecora for Messe Frankfurt understreger, at Christmasworld har formået at bevare formen som en decideret indkøbsmesse gennem skiftende tider. Foto: Lotte Bjarke.


One stop shopping for indkøbere


- Detailsektoren har ændret sig markant. Tidligere købte du sko i skobutikken, parfume i parfumeriet og blomster i blomsterbutikken. I dag kan du købe alting alle steder, og der er stor efterspørgsel på convenience løsninger. Også fra de internationale indkøberes side.

- Indkøberne vil populært sagt helst kunne få det hele på et sted. Det skal vi tænke på, når vi laver messer, og det er grundlæggende ideen bag Christmasworld og dermed også baggrunden for at supplere det traditionelle udbud på messen med blomster og planter.

- Vi vil placere blomster og planter som forbrugsvarer på linje med vaser, krukker og anden brugskunst. Tingene hører jo sammen, forklarede Eva Olbrich.

Den tyske direktør understregede, at Christmasworld som noget helt unikt fokuserer stærkt på netop højtiden, og at de besøgende i høj grad lægger deres ordrer på selve messen. Ofte efter at de har besøgt messens trend- og inspirationszoner, der er skabt med udstillernes produkter som omdrejningspunkt, så de er lige til at gå ud og bestille.

Planter og blomster fra alle udstillere præsenteres på flowertables på Floradecora, hvor indkøberne kan shoppe rundt, sammenligne farver, størrelser med videre og finde dem, der passer perfekt til deres eget butikskoncept.
Planter og blomster fra alle udstillere præsenteres på flowertables på Floradecora, hvor indkøberne kan shoppe rundt, sammenligne farver, størrelser med videre og finde dem, der passer perfekt til deres eget butikskoncept. Foto: Messe Frankfurt.


Udgangspunkt i indkøbernes ønsker

Messe Frankfurt har udviklet et helt nyt messekoncept til Floradecora, der tager udgangspunkt i indkøbernes ønsker og adfærd. Konceptet omfatter to grundelementer: Flowertables og flowercircles i tre størrelser.

Floradania har booket en medium flowercircle, der er en messestand udformet og opstillet af messearrangøren. Indretningen af den cirkelformede stand står Floradania selv for, så den får det velkendte Floradania tilsnit.

Peter Larsen-Ledet håber, at salgsselskaberne vil bakke initiativet op med deres tilstedeværelse og understreger, at producenterne også er mere end velkomne på standen.


Kunder kan sammenligne produkter

De enkelte udstilleres produkter præsenteres desuden på planteborde, hvor de står side om side med eventuelt konkurrerende eller supplerende produkter.

Dermed kan indkøberne umiddelbart sammenligne produkterne og nemt finde frem til dem, der matcher aktuelle ideer.

Når der er brug for at vide mere eller ligefrem lægge ordrer, henvises direkte fra de centralt placerede flowertables til den relevante flowercircle.