Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Ni ud af ti danskere spiser mindst én gang månedligt gulerødder, løg, agurk, tomat og peberfrugt. De næstmest populære grønsager er broccoli, svampe, ærter og salathoveder. De mindst spiste grønsager er hvide asparges, jordskokker, rabarber og græskar, som mindre end hver femte dansker spiser månedligt. (Foto: Colourbox)

Repertoiret af grønsager skal udvides

Løg, tomater, gulerødder og agurk er blandt danskernes favoritgrønsager. Ny inspiration kan udvide både repertoiret og forbruget.

Danskerne har et bredt kendskab til grønsager og køber i gennemsnit 25 forskellige typer hen over året. Blandt de absolutte favoritter er løg, tomater, gulerødder, agurk og peberfrugt.

Det er især kvinder og danskere over 50 år, som har fokus på at spise grønsager og har et bredt repertoire af grønsager.

Mænd og danskere mellem 18-29 år virker omvendt mere tilbageholdende, har et mindre repertoire og nævner flere forhindringer for at spise grønsager.

Det viser en undersøgelse, som Landbrug & Fødevarer har lavet i regi af Måltidspartnerskabet. Undersøgelsen sætter fokus på, hvordan man kan fremme salget af grønt i dagligvarehandlen.


Repertoire

Af undersøgelsen fremgår det, at grønsagerne i danskernes primærrepertoire – de grønsager, der oftest vælges – udmærker sig ved især at være gode til dansk mad, gryderetter, vegetarretter og snacks.

Det er især som ingrediens i salat, som tilbehør og som ingrediens i en gryderet, at de spises.

De vigtigste grunde til at vælge de primære grønsager i ens repertoire er: Sundhed, alsidighed, at det smager godt, og at det er nemt og hurtigt at tilberede.

Kampagner målrettet de grønsager, som ikke spises så meget i dag, men som alligevel er kendte og ’inde i varmen’, kan måske øge forbruget, så de spises oftere.
Kampagner målrettet de grønsager, som ikke spises så meget i dag, men som alligevel er kendte og ’inde i varmen’ – for eksempel porrer – kan måske øge forbruget, så de spises oftere. Foto: Colourbox.



Inspiration mangler


En vigtig udfordring for at øge indtaget af de kendte grønsager er manglen på inspiration til at variere måden at tilberede og anvende dem.

Skal danskerne inspireres til at spise flere forskellige grønsager, er det vigtigt at adressere tvivl og usikkerhed om smag og anvendelse.

Hvis en grønsag først er ’dømt ude’ hos en forbruger enten på baggrund af en afvisning af smagen eller en opfattelse af, at den er for besværlig/tidskrævende at tilberede, kan det være svært at genvinde accept og tilvalg, konkluderer forfatterne i undersøgelsen.


Ikke kun tilbehør

Det handler derfor i mindre grad om at udvide sortimentet med flere typer (sorter) af den enkelte grønsag i det friske, hele format, men mere om at gentænke, hvordan grønsagen kan bruges, rykke ved grønsagens status som ’tilbehør’ samt skabe større variation inden for formater (skyllet/snittet, konserves, frost mm.).

Vigtigt er det her, at inspiration til nye måder at anvende grønsager på tager udgangspunkt i lettilgængelige råd og anvisninger, gerne med fokus på den enkelte grønsag og gerne direkte i købsøjeblikket.


Trendsætterne viser vejen


Et blik på trendsætterne i undersøgelsen afslører en god fremtid for grøntkategorien. Trendsætterne har det seneste år købt 31 forskellige grønsager og har markant flere grønsager i deres månedlige repertoire. De nævner samtidig færre udfordringer ved at spise grønsager.

Alt i alt tegner dette et billede af, at der er gode muligheder for vækst i grøntkategorien. Der er også gode muligheder i at kigge på trendsætternes anvendelse af grønsager. De har oftere end andre et fokus på at spise varieret og vil oftere end andre gerne undgå pasta, ris og brød.

Dette rummer en gylden mulighed for, at grønsager kan erstatte de mere stivelsesholdige komponenter i måltiderne. Ved at være relevant på nye måder, kan grønsager på sigt få en endnu vigtigere rolle at spille hos danskerne.


Læs hele rapporten

  • Læs om forbrugerundersøgelsen og hele rapporten. Kan downloades via dette link.
  • Undersøgelsen er gennemført blandt 1.038 danskere i alderen 18-70 år i maj 2017.
  • Undersøgelsen, der handler om danskernes holdninger til og brug af grønsager, er gennemført af Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet og i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Gartneri og Sæson.
  • Undersøgelsen er støttet af Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.