Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
En flot, ren mark med masser af halm og god plads mellem rækkerne tiltaler selvplukkerne hos Midtfyns Pluk Selv ved Årslev. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Rene marker lokker selvplukkere til

Midtfyns Pluk Selv ved Årslev lokker kunder til med rene jordbærmarker, venlig betjening og god plads mellem rækkerne.

Avlere med jordbær til selvpluk er der ikke specielt mange af på Danmarkskortet. Og det er de færreste, der dyrker jordbær, hvor produktionen er tilrettelagt udelukkende efter selvpluk.

Det er den hos Midtfyns Pluk Selv på Ringstedgårdsvej uden for Sdr. Nærå ved Årslev, hvor fynske forbrugere fra nær og fjern kommer for at plukke jordbær.

- Produktionen startede som et familieprojekt på Ringstedgård for 12 år siden, hvor min søster, der er uddannet jordbrugsteknolog, ville have en mindre produktion af "et eller andet" til direkte salg, fortæller landmand Niels Jacobsen, der passer marken, mens søsteren Hanne Olsen er på arbejde

- Valget faldt på jordbær, og 6.000 planter af Honeoye og Sonata blev plantet. Hanne satte en annonce om selvpluk i avisen, og den resulterede i, at kunderne bogstavelig talt væltede ind. Det var startskuddet, siger Niels Jacobsen, der har dagens tjans med at åbne for selvplukskurvognen i marken.


Niels Jacobsen holder jordbærmarkerne rene ved først og fremmest at plante i en mark fri for flerårigt ukrudt og dernæst ved at holde markerne helt rene det første vækstår. Renholdelsen er en kombination af mekanisk og kemisk bekæmpelse samt håndlugning. Foto: Annemarie Bisgaard.


Fire uger med selvpluk


Siden er arealet med jordbær øget, og nu kan kunderne plukke på 1,6 hektar med fem-seks forskellige sorter plus en halv hektar med to tidlige ærtesorter.

- Vi har en kort høstsæson, fordi vi har erfaret, at mange folk er taget på ferie fra uge 28, så derfor er Honeoye den tidligste og Sonata den seneste sort.

- Det bliver til kun knap fire uger med selvpluk, men i de uger har vi også et stort rykind, fortæller Niels Jacobsen, der tillige er daglig leder af Ringstedgård. 

- I åbningsweekenden midt i juni solgte vi 1.500 kilo jordbær. Alt i alt sælger vi normalt godt fem tons pr. hektar, og det er vi fint tilfredse med. Vi har ingen høstomkostninger, og familiens unge hjælper gerne med at passe skurvognen.


Med en selfie posted til vennerne viser Annemette Pedersen, Ryslinge, at hun er ude at plukke jordbær. ”I dag plukker jeg en baljefuld til min farmor. I går plukkede jeg seks kilo jordbær til mig selv til marmelade og til jordbærgrød, som min farmor har lært mig at spise. Jeg kan godt lide at gøre tingene selv. Desuden sparer jeg også nogle penge i forhold til at købe i butikker, og som bonus er det rigtig hyggeligt” fortæller hun. Foto: Annemarie Bisgaard.


”Jeg plukker jordbær til både mig selv og min farmor. Mine bær kommer i fryseren, så jeg kan bruge dem til smoothies, og min farmor bruger jordbærrene til grød”, siger Cecilie Greve Jensen, Allested-Vejle, der er taget alene ud for at plukke jordbær med musik i ørerne. Foto: Annemarie Bisgaard.


Alle aldersgrupper

For år tilbage var det mest de ældre og børnefamilier, der gik op i at plukke jordbær selv. Men i dag er kunderne i alle aldre.

- Det er sjovt, at så mange unge gerne vil plukke jordbær, også til fryseren. Det er en ny trend. Mange af dem kommer flere gange i løbet af sæsonen, siger Niels Jacobsen, der tager 25 kroner pr. kilo, både for jordbær og ærter. Prisen er den samme hele sæsonen, der er ingen mængderabat.

Han oplever dagligt, at kunderne holder og venter på, at de skal åbne, især kunder der skal plukke større mængder. Sidst på dagen kommer der mest kunder, som plukker en bakke eller to. Har man ikke selv emballage med, er det muligt at købe både bakker og kasser.


I skurvognen, der er ombygget til et lille kontor, vejes emballage inden plukning, og der er information om de forskellige sorter. Mange kunder er ankommet, når der åbnes, her en onsdag klokken 13. Foto: Annemarie Bisgaard.


Gerda Rasmussen, Årslev, t.v., og Grete Nielsen, Rolfsted, plukker omkring 10 kilo jordbær hver. De har plukket jordbær i mange år og bruger dem mest til marmelade og grød. ”Vi vil helst plukke sorten Daroyal, fordi den er rigtig god til det formål”, siger de. Foto: Annemarie Bisgaard.


Et godt syltebær. Den tidlige sort Daroyal er hovedsorten hos Midtfyns Pluk Selv. Bærrene er mørke, søde og velegnet til kogning og frysning, men den duer ikke til butikker, fordi den let får trykmærker og taber glansen. Foto: Annemarie Bisgaard.



Fem sorter


Sortimentet af jordbær hos Midtfyns Pluk Selv består af fem sorter, hvor Daroyal og Honeoye er de største sorter.

- Daroyal udgør en tredjedel af vores areal. Det er en fantastisk sort til selvpluk, fordi den er gennemfarvet og særdeles velegnet til kogning og frysning, siger Niels Jacobsen, der gerne lader planterne blive tre-fire år gamle.

- Daroyal er vores alderspræsident. De samme planter kan godt tåle at blive flere år gamle og endda give pæne bær. Det kan Honeoye ikke, den er vanskelig, når den bliver gammel.


Veninderne Pernille Berthelsen, Hudvad, t.v. og Diana Normann, Årslev, kan godt lide, at der er god plads mellem rækkerne. ”Jeg plukker fire kilo Sonata til mit Yoga-hold i aften”, siger Pernille Berthelsen, mens Diana Normann i år plukker til både en børnefødselsdag og til fryseren. Foto: Annemarie Bisgaard.



God plads mellem rækkerne

Niels Jacobsen planter jordbærrene i enkeltrækker og med god rækkeafstand på 1,25 meter. Han kan godt lide, at der er god plads, ikke mindst når der er børn med.

- Vi gør også meget ud af at holde markerne helt rene. Det er ikke i orden, hvis kunderne skal lede imellem ukrudt og stikke sig på tidsler for at plukke jordbær, siger Niels Jacobsen, der klarer ukrudtet både mekanisk og kemisk.

- Først og fremmest er det afgørende, at jorden er ”helt clean” for flerårigt ukrudt inden plantning. Derfor er det bedst med minimum tre år med korn, gerne vårbyg, inden en jordbærafgrøde.

- Vi planter frigo A+ planter i maj, og det første år bliver markerne holdt helt rene ved at rækkefræse i løbet af sommeren og supplere med radrenser og jordmidler om efteråret. Hertil kommer en håndlugning eller to inde i rækkerne, hvor især burresnerre og hundepersille kan drille.


”Det er dejligt nemt at plukke jordbær her. I dag har jeg plukket Sonata, og i weekenden tager jeg mit barnebarn med, så skal vi plukke Malling Centenary, som jeg lige har fundet ud af er en sød sort. Så kan jeg måske spare på sukkeret”, siger Helle Løvschall, Bullerup, der dels spiser bærrene friske, dels laver syltetøj og saft. Foto: Annemarie Bisgaard.


Plukkerne styrer selv

Konceptet hos Midtfyns Pluk selv er, at kunderne må plukke, hvor de har lyst. Det er vigtigt, at der ikke er begrænsninger, så de får en god oplevelse. Det gælder også børnefamilier.

- Når kunderne kommer, snakker vi om, hvad de gerne vil plukke – søde, syrlige, til frisk konsum eller til syltning. Derefter anviser vi dem venligt, hvor det vil være en god ide at plukke, siger Niels Jacobsen, der ofte guider folk til at gå i de fjerneste ender af rækkerne, fordi de færreste når så langt.

- Vi bruger ikke markeringsstokke, og det betyder selvfølgelig også, at det er svært at få plukket i bund. Til gengæld sørger vi altid for venlig betjening, smil og god service, siger den midtfynske jordbæravler, der mener, det er den bedste måde at behandle kunderne på, hvis de skal komme igen. Der skal være en god stemning.


MidtFyns Pluk Selv har investeret i flotte skilte, så kunderne ikke er tvivl om sorterne. I nærområdet er der også sat skilte op, der guider kunderne helt ud til marken. Foto: Annemarie Bisgaard.



Facebook og skiltning

I starten annoncerede Midtfyns Pluk Selv i den lokale avis. Det gør de stadig af hensyn til de ældre kunder, men internettet har efterhånden taget over. Det er et godt medie, mener Niels Jacobsen:

- De senere år er både hjemmesiden og facebook blevet vores vigtigste informationskanaler. Nogle opslag på facebook bliver set af over 10.000, så det er virkelig noget, der rækker langt, når vi vil fortælle, hvad vi laver. Også app’en ’plukselvfrugt’ har været rigtig god i forhold til nye kunder.

- Kunderne kommer fra det meste af Fyn, og vi gør det nemt for dem med en halv snes skilte i nærområdet, så de bliver guidet hele vejen ud til marken. I selve marken angiver store, tydelige skilte, hvor de enkelte sorter er. Det, mener vi, er god service og noget, som kunderne er glade for.

.