Vi bruger Cookies

Ved at benytte gartnertidende.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Jan Rasmussen, t.v., og Niels Erik Simonsen har i fællesskab dyrket jordbær på Stensgård I/S ved Hjørring i mere end 25 år. Markedsføring har gennem årene været via annoncer i aviser og radio, indtil de for tre år siden gik på facebook. Det er blevet en succes. (Foto: Arkivfoto)

Det er nemt at sælge jordbær

Efter en aktiv sæson på facebook kan ejerne bag Stensgård Jordbær konstatere, at de her har fundet en succesfuld markedsføringskanal.

- Jordbær forbindes med glæde, ferie og mad, og derfor vil folk gerne dele jordbærnyheder på facebook. Det gør det nemt at sælge jordbær på Danmarks mest populære social netværk, fortalte Simon Breyen Simonsen på Jordbærkonferencen i Brædstrup tidligere på måneden.

Som søn af jordbæravler Niels Erik Simonsen, der i kompagniskab med Jan Rasmussen driver Stensgård I/S vest for Hjørring, er Simon Breyen Simonsen opflasket med jordbær. I dag er han uddannet multimediedesigner og arbejder hos Index Retail.

I sin fritid hjælper han med at etablere og vedligeholde en facebookside for Stensgård Jordbær, der i dag plukker jordbær på 7,5 hektar, hvoraf 3,5 hektar er til selvpluk.

Simon Breyen Simonsen er opvokset med jordbær og uddannet multimediedesigner. Han hjælper Niels Erik Simonsen og Jan Rasmussen med at markedsføre Stensgård Jordbær på facebook.
Simon Breyen Simonsen er opvokset med jordbær og uddannet multimediedesigner. Han hjælper Niels Erik Simonsen og Jan Rasmussen med at markedsføre Stensgård Jordbær på facebook. Foto: Annemarie Bisgaard.


Konkurrencer er populære

- Facebook er en god markedsføringskanal af flere grunde, men mest fordi du er i konstant og tæt kontakt med dine kunder. Det er god brandpleje. Og det øger din synlighed, fordi du fortæller, hvem du er, hvor du bor, hvad du sælger og hvorfor, sagde Simon Breyen Simonsen, der bor i Aarhus, til godt 100 deltagere på Jordbærkonferencen.

- Når man starter, er det vigtigt med nogle gode billeder. Sørg for at få dem taget undervejs sæsonen før, så der er noget at vælge imellem. Efter opstart skal man have fat i en følgerskare. Vi startede med familien, og fik på den måde lynhurtigt 90 følgere.

- Da vi var på cirka 300 følgere, lavede vi en konkurrence. Det er altid populært. Med den første konkurrence nåede vi ud til 18.200 personer, så mange fik hurtigt kendskab til os, fortalte Simon Breyen Simonsen og tilføjer, at Stensgårds facebook side i dag har 2.700 følgere.

Sørg for at tage billeder – også nogle sjove – i løbet af sæsonen, så der er en billedbank at tage af til markedsføring på facebook.
Sørg for at tage billeder – ikke mindst nogle sjove – i løbet af sæsonen, så der er en billedbank at tage af til markedsføring på facebook. Foto: Simon Breyen Simonsen.


Facebook tager tid

Tid er en vigtig indsatsfaktor – vigtigere end penge – på facebook.

- Man skal bruge tid hver eneste dag. Kunderne stiller spørgsmål om alt muligt, også udenfor sæsonen. Og det er en god ide at svare hurtigt. På den måde får man snakket meget med sine kunder, man fastholder dem, og det kan være med til at forhindre en shit-storm – negativ omtale – som nogle er bange for.

- Vi vil gerne fortælle, når der er mange bær, så kunderne ved, at der er noget at køre efter. Men hvis der opstår et hul uden bær, kan vi hurtigt trække i nødbremsen, så kunderne ikke kører forgæves, fortalte Simon Breyen Simonsen og pointerede, at forventningsafstemning er med til at give glade kunder … også når der er få eller ingen bær.

Før sæsonen går i gang laver Simon Breyen Simonsen en plan for årets markedsføring på facebook. Planen indeholder emner til ’før sæsonen’, ’tæt på sæsonstart’, ’dagen før sæsonstart’ og når ’sæsonen starter’. Undervejs fortæller han, hvordan det går, og sæsonafslutningen skal også med

Op til den første dag for selvpluk lægger Stensgård Jordbær et kort og et billede af marken op på facebook, så det er nemt for kunderne at finde adressen og genkende marken, når de ankommer. Det skaber tryghed.
Op til den første dag for selvpluk lægger Stensgård Jordbær et kort og et billede af marken op på facebook, så det er nemt for kunderne at finde adressen og genkende marken, når de ankommer. Det skaber tryghed. Arkivfoto: Jan Rasmussen.


Billigt og effektivt

- Facebook er en billig måde at markedsføre sig på. For første gang har vi i 2017 brugt cirka 500 kroner til annoncering på siden, siger Niels Erik Simonsen og tilføjer, at de mest succesfulde opslag er ganske almindelige posts.

- Tidligere år har vi købt både radioreklamer og avisannoncer for 20.000-30.000 kroner. Vi vil nok fortsætte med avisannoncer i mindre omfang af hensyn til de kunder, der ikke er på facebook.

- Der er ingen tvivl om, at facebook er et effektivt og dynamisk markedsføringsredskab. Der går meget kort tid fra, en beslutning tages, og til budskabet er ude hos kunderne.


Kvinder mellem 35 og 50 år

Simon Breyen Simonsen følger aktiviteterne på facebooksiden tæt og kan efter den første sæson konstatere, at det primært er kvinder mellem 35 og 50 år, der er aktive på siden.

- Det er en god målgruppe, og formentlig også bedre end de yngre målgrupper, som er på fotodelingstjenesten instagram og eller chat appen snapchat, mener Simon Breyen Simonsen.


Fakta

  • Link til Stensgårds facebook side her.